Jakość handlowa mięsa drobiowego
CEL KONTROLI
Celem kontroli Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych było zbadanie jakości handlowej mięsa drobiowego oraz prawidłowości znakowania przetworów drobiowych, w zakresie zgodności z obowiązującymi przepisami oraz deklaracjami producentów.
ZAKRES KONTROLI
Kontrolę przeprowadzono w 71 podmiotach zajmujących się produkcją i obrotem mięsa drobiowego i jego przetworów (tj. 27,1% znajdujących się w ewidencji WIJHARS).
Kontrolą objęto:
w zakresie oceny organoleptycznej:
- 254 partie mięsa drobiowego, o łącznej masie 480,5 tony,
-167 partii przetworów drobiowych, o łącznej masie 75,4 tony,w zakresie znakowania:
- 244 partie mięsa drobiowego, o łącznej masie 347,8 tony,
-161 partii przetworów drobiowych, o łącznej masie 77,2 tony,w zakresie badania zawartości wody wchłoniętej przez mięso drobiowe:
- 29 partii mięsa drobiowego, o łącznej masie 27,6 tony.
WYNIKI KONTROLI
znakowanie
Nieprawidłowe znakowanie stwierdzono w przypadku:
- 64 partii mięsa drobiowego (tj. 26,2% skontrolowanych partii), o łącznej masie 47,7 tony, (13,7% skontrolowanej masy).
Nieprawidłowości dotyczyły:
braku lub nieprawidłowo określonego terminu przydatności do spożycia,
braku lub nieprawidłowo podanego adresu producenta,
braku informacji o stanie termicznym mięsa drobiowego wprowadzanego do obrotu.
- 40 partii przetworów drobiowych (tj. 24,8% skontrolowanych partii), o łącznej masie 9,6 tony, (12,4% skontrolowanej masy).
Nieprawidłowości dotyczyły:
nazwy produktu wprowadzającej konsumenta w błąd, np.: schab drobiowy (nazwa produktu kojarzy się z mięsem wieprzowym),
braku jednostek masy przy podawaniu zawartości netto produktu,
• braku procentowej zawartości mięsa w składzie produktu.
Inne ustalenia z kontroli
pakowanie i paczkowanie mięsa drobiowego i jego przetworów
Nieprawidłowe warunki pakowania i paczkowania mięsa drobiowego i jego przetworów stwierdzono w 4 podmiotach zlokalizowanych na terenie woj.: mazowieckiego, podkarpackiego, śląskiego i świętokrzyskiego.
dokumentacja
Spośród podmiotów objętych kontrolą, 8 podmiotów, tj.: około 11,3% skontrolowanych, nie dokonało zgłoszenia prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie produkcji, składowania, konfekcjonowania i obrotu do właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę zgłaszającego, wojewódzkiego inspektora JHARS.
SANKCJE
W związku z zaistniałymi nieprawidłowościami w zakresie jakości handlowej mięsa drobiowego i przetworów drobiowych, wojewódzkie inspektoraty JHARS zastosowały następujące sankcje:
- nałożyły 37 mandatów karnych, na łączną kwotę 9700 złotych,
- zastosowały 17 decyzji administracyjnych dotyczących 17 partii towarów o łącznej masie 2,9 tony, w tym:
8 decyzji nakazujących poddanie 8 partii mięsa drobiowego i przetworów drobiowych o łącznej masie 3 ton określonym zabiegom, tj. dostosowanie znakowania wyrobów do obowiązujących przepisów,
7 decyzji zakazujących wprowadzenia do obrotu do czasu prawidłowego oznakowania 7 partii mięsa drobiowego i przetworów drobiowych o łącznej masie 2,5 tony,
2 decyzje ustalające rodzaj i stopień wady 2 partii produktów o łącznej masie 0,4 tony.
Ponadto, wojewódzkie inspektoraty JHARS wszczęły 6 postępowań administracyjnych, przekazały informacje do: Inspekcji Handlowej, Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego i Powiatowego Lekarza Weterynarii.
PODSUMOWANIE I WNIOSKI
Reasumując ustalenia przeprowadzonych kontroli należy stwierdzić, że jakość oferowanego mięsa drobiowego i ilość wody wchłoniętej przez mięso w czasie zabiegów technologicznych nie budziła zastrzeżeń.
Charakter stwierdzonych wad głównie w zakresie znakowania mięsa drobiowego i jego przetworów - wędlin i konserw, wskazuje, że w znacznej mierze są one następstwem braku znajomości obowiązujących przepisów oraz nieprawidłowej ich interpretacji.
Oznakowanie niezgodne z obowiązującymi przepisami posiadała, co czwarta partia mięsa drobiowego i przetworów drobiowych. W trosce o interes konsumenta, uzasadnionym wydaje się dalsze monitorowanie przez Inspekcję JHARS sytuacji na rynku mięsa drobiowego i jego przetworów, poprzez systematyczne przeprowadzanie kontroli, ze szczególnym położeniem nacisku na aspekty znakowania.
Wyniki kontroli w zakresie badania zawartości wody wchłoniętej przez mięso drobiowe podczas procesu technologicznego w 10 województwach, wskazują na prawidłowy i kontrolowany przebieg procesu uboju. Wyniki analiz 29 próbek mięsa drobiowego, wskazują, że zawartość wody wchłoniętej w badanych próbkach była zgodna z wymaganiami rozporządzenia nr 1538/91.
Zastrzeżenia budzi fakt błędnego interpretowania przez producentów mięsa drobiowego, obligatoryjnych przepisów w zakresie częstotliwości stosowania testu zakładowego do badania wody wchłoniętej przez mięso drobiowe. Zgodnie z art. 14 a i 14 b rozporządzenia nr 1538/91, w rzeźniach należy przeprowadzać regularne kontrole wchłaniania wody każdej partii produkcyjnej, natomiast wyniki kontroli wskazują, że przedsiębiorcy stosują test zakładowy z różną częstotliwością, tj.: każdej partii, raz na tydzień lub raz na kwartał.
Źródło: www.ijhar-s.gov.pl
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?