Jakość handlowa mięsa drobiowego

CEL KONTROLI

Celem kontroli Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych było zbadanie jakości handlowej mięsa drobiowego oraz prawidłowości znakowania przetworów drobiowych, w zakresie zgodności z obowiązującymi przepisami oraz deklaracjami producentów.

ZAKRES KONTROLI

Kontrolę przeprowadzono w 71 podmiotach zajmujących się produkcją i obrotem mięsa drobiowego i jego przetworów (tj. 27,1% znajdujących się w ewidencji WIJHARS).

Kontrolą objęto:

  • w zakresie oceny organoleptycznej:
    - 254 partie mięsa drobiowego, o łącznej masie 480,5 tony,
    -167 partii przetworów drobiowych, o łącznej masie 75,4 tony,

  • w zakresie znakowania:
    - 244 partie mięsa drobiowego, o łącznej masie 347,8 tony,
    -161 partii przetworów drobiowych, o łącznej masie 77,2 tony,

  • w zakresie badania zawartości wody wchłoniętej przez mięso drobiowe:
    - 29 partii mięsa drobiowego, o łącznej masie 27,6 tony.

WYNIKI KONTROLI

  • znakowanie
    Nieprawidłowe znakowanie stwierdzono w przypadku:
    - 64 partii mięsa drobiowego (tj. 26,2% skontrolowanych partii), o łącznej masie 47,7 tony, (13,7% skontrolowanej masy).

Nieprawidłowości dotyczyły:

  • braku lub nieprawidłowo określonego terminu przydatności do spożycia,

  • braku lub nieprawidłowo podanego adresu producenta,

  • braku informacji o stanie termicznym mięsa drobiowego wprowadzanego do obrotu.
    - 40 partii przetworów drobiowych (tj. 24,8% skontrolowanych partii), o łącznej masie 9,6 tony, (12,4% skontrolowanej masy).


Nieprawidłowości dotyczyły:

  • nazwy produktu wprowadzającej konsumenta w błąd, np.: schab drobiowy (nazwa produktu kojarzy się z mięsem wieprzowym),

  • braku jednostek masy przy podawaniu zawartości netto produktu,

• braku procentowej zawartości mięsa w składzie produktu.

 

Inne ustalenia z kontroli

  • pakowanie i paczkowanie mięsa drobiowego i jego przetworów

Nieprawidłowe warunki pakowania i paczkowania mięsa drobiowego i jego przetworów stwierdzono w 4 podmiotach zlokalizowanych na terenie woj.: mazowieckiego, podkarpackiego, śląskiego i świętokrzyskiego.

  • dokumentacja

Spośród podmiotów objętych kontrolą, 8 podmiotów, tj.: około 11,3% skontrolowanych, nie dokonało zgłoszenia prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie produkcji, składowania, konfekcjonowania i obrotu do właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę zgłaszającego, wojewódzkiego inspektora JHARS.


SANKCJE

W związku z zaistniałymi nieprawidłowościami w zakresie jakości handlowej mięsa drobiowego i przetworów drobiowych, wojewódzkie inspektoraty JHARS zastosowały następujące sankcje:
- nałożyły 37 mandatów karnych, na łączną kwotę 9700 złotych,
- zastosowały 17 decyzji administracyjnych dotyczących 17 partii towarów o łącznej masie 2,9 tony, w tym:

  • 8 decyzji nakazujących poddanie 8 partii mięsa drobiowego i przetworów drobiowych o łącznej masie 3 ton określonym zabiegom, tj. dostosowanie znakowania wyrobów do obowiązujących przepisów,

  • 7 decyzji zakazujących wprowadzenia do obrotu do czasu prawidłowego oznakowania 7 partii mięsa drobiowego i przetworów drobiowych o łącznej masie 2,5 tony,

  • 2 decyzje ustalające rodzaj i stopień wady 2 partii produktów o łącznej masie 0,4 tony.

Ponadto, wojewódzkie inspektoraty JHARS wszczęły 6 postępowań administracyjnych, przekazały informacje do: Inspekcji Handlowej, Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego i Powiatowego Lekarza Weterynarii.


PODSUMOWANIE I WNIOSKI

Reasumując ustalenia przeprowadzonych kontroli należy stwierdzić, że jakość oferowanego mięsa drobiowego i ilość wody wchłoniętej przez mięso w czasie zabiegów technologicznych nie budziła zastrzeżeń.

Charakter stwierdzonych wad głównie w zakresie znakowania mięsa drobiowego i jego przetworów - wędlin i konserw, wskazuje, że w znacznej mierze są one następstwem braku znajomości obowiązujących przepisów oraz nieprawidłowej ich interpretacji.

Oznakowanie niezgodne z obowiązującymi przepisami posiadała, co czwarta partia mięsa drobiowego i przetworów drobiowych. W trosce o interes konsumenta, uzasadnionym wydaje się dalsze monitorowanie przez Inspekcję JHARS sytuacji na rynku mięsa drobiowego i jego przetworów, poprzez systematyczne przeprowadzanie kontroli, ze szczególnym położeniem nacisku na aspekty znakowania.

Wyniki kontroli w zakresie badania zawartości wody wchłoniętej przez mięso drobiowe podczas procesu technologicznego w 10 województwach, wskazują na prawidłowy i kontrolowany przebieg procesu uboju. Wyniki analiz 29 próbek mięsa drobiowego, wskazują, że zawartość wody wchłoniętej w badanych próbkach była zgodna z wymaganiami rozporządzenia nr 1538/91.

Zastrzeżenia budzi fakt błędnego interpretowania przez producentów mięsa drobiowego, obligatoryjnych przepisów w zakresie częstotliwości stosowania testu zakładowego do badania wody wchłoniętej przez mięso drobiowe. Zgodnie z art. 14 a i 14 b rozporządzenia nr 1538/91, w rzeźniach należy przeprowadzać regularne kontrole wchłaniania wody każdej partii produkcyjnej, natomiast wyniki kontroli wskazują, że przedsiębiorcy stosują test zakładowy z różną częstotliwością, tj.: każdej partii, raz na tydzień lub raz na kwartał.

Źródło: www.ijhar-s.gov.pl


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

  • Arek 2020-07-30 12:14:52

    Witam proste i krótkie pytanie mam możliwość kupienie markowych ciuchów z poza UE pytanie moje czy mając dowód zakupu od pośrednika kupującego od hurówni mogę handlowac tym legalnie w polsce otwierając butik oczywiście pod swoją nazwa


Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika