„Kocham nie biję” – druga odsłona kampanii

Przemoc nie jest metodą wychowawczą. Jest jedynie metodą upokorzenia drugiego człowieka. Jeśli ktoś bije swoje dzieci, to oznacza, że nie sprawdza się jako rodzic - uważają organizatorzy akcji „Kocham. Nie biję".

„Bicie, krzyki, awantury, znęcanie się fizyczne i psychiczne to mroczne tajemnice wielu polskich rodzin. Trzeba przypominać ludziom, że dzieci należy wychowywać w atmosferze,  partnerstwa, miłości i ciepła rodzinnego" - wyjaśnia pomysłodawca kampanii Konrad Wojterkowski.

W tym roku akcja „Kocham nie biję" jest ważna także dlatego, że ostatecznie ustawowo ma zostać wprowadzony zakaz stosowania kar cielesnych wobec dzieci. Z domów mają być wydalani sprawcy przemocy a nie ich ofiary.

„Lekarze, którzy przeprowadzają obdukcję dziecka często słyszą tłumaczenie rodziców : mnie bito i wyrosłem na porządnego człowieka." - powiedziała minister zdrowia Ewa Kopacz. „ Trzeba mieć wypreparowany system nerwowy, żeby formułować takie myśli" dodała.

Prawdziwym problemem z którym trzeba się zmierzyć jest zmiana mentalności społecznej. Niestety w Polsce istnieje społeczne przyzwolenie dla stosowania kar cielesnych.

W tym roku akcja „Kocham, Nie biję" będzie rozszerzona o trzy  hasła:

„Kocham - reaguję" , „Kocham, nie krzyczę" i „Kocham, mam czas".

„Chcemy uwrażliwić ludzi. Niech myślą nie tylko o ich własnych rodzinach ale także o tym co słyszą za ścianą" - mówią organizatorzy kampanii. Policja apeluje o zgłaszanie wszelkich niepokojących sygnałów, które mogą świadczyć o przemocy w rodzinie. Każdy taki sygnał będzie sprawdzany.

Krzyk bywa równie niebezpieczny dla rozwoju dziecka jak przemoc fizyczna. Ofiara agresji słownej zamyka się i przez to zagrożony jest jej rozwój psychiczny. Właśnie przez „ nadmiar krzyku" w domu, można łatwo „przegrać" dziecko, ponieważ jest ono narażone na stres w czasie, gdy kształtuje się jego osobowość - uważają organizatorzy akcji.

Tegoroczne „Kocham. Nie biję" będzie promowane przez spoty telewizyjne i przez ogłoszenia w niektórych stacjach radiowych. O akcji będą informowały billboardy i plakaty.

Organizatorem jest fundacja Krajowe Centrum Kompetencji. Partnerami akcji są: Komenda Główna Policji, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministerstwo Sprawiedliwości, Ministerstwo Zdrowia, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Ministerstwo Pracy i Polityki  Społecznej oraz Rzecznik Praw Dziecka.

„Mam nadzieję, ze kampania przyniesie efekty. Nie tylko dlatego, że cel jest szczytny ale także dlatego, że jestem za ostrożnością  w dawaniu Państwu instrumentów prawnych do wkraczania w życie rodziny" - powiedział Minister Sprawiedliwości Andrzej Czuma.

„Wierzę , że powtarzanie prostych słów : kocham, nie krzyczę, mam czas dla swojego dziecka - skłoni wielu rodziców do refleksji i zmieni złe nawyki wychowawcze" - mówił uczestniczący w akcji aktor Piotr Adamczyk.

Warszawa, e-prawnik.pl