Komisja Europejska konsultuje sieci NGA

Publiczne konsultacje projektu zalecenia Komisji Europejskiej w sprawie regulowanego dostępu do sieci dostępowych nowej generacji.

Komisja Europejska ogłosiła 18 września 2008 r. publiczne konsultacje projektu zalecenia w sprawie regulowanego dostępu do sieci dostępowych nowej generacji (NGA - Next Generation Access Networks). Dokument wraz z uzasadnieniem jest dostępny na stronach Komisji Europejskiej.  

Cele zalecenia

Celem zalecenia jest wspieranie spójności środków regulacyjnych nakładanych przez organy regulacyjne w Unii Europejskiej na operatorów posiadających znaczącą pozycję w zakresie dostępu nowej generacji na rynku 4 i 5 zgodnie z zaleceniem 2007/879/WE, tj.:

  • rynku hurtowego (fizycznego) dostępu do infrastruktury sieciowej (w tym dostępu dzielonego lub w pełni uwolnionego) w stałej lokalizacji,

  • rynku hurtowych usług dostępu szerokopasmowego.

Komisja uważa, iż spójne podejście regulacyjne jest niezbędne dla wspierania jednolitego rynku łączności elektronicznej i zagwarantowania pewności prawnej potencjalnym inwestorom, w szczególności podejmującym inwestycje w sieci dostępowe nowej generacji.  

Środki zaradcze dotyczące sieci dostępowych nowej generacji

Wymienione poniżej środki zaradcze dotyczą wszystkich rodzajów sieci dostępowych nowej generacji - zarówno sieci światłowodowych dla użytkowników domowych (Fibre to the Home - FTTH), jak i sieci światłowodowych prowadzących do węzła (Fibre to the Node - FTTN).  

1. Dostęp do kanalizacji i innej infrastruktury fizycznej

Zalecenie wprowadza gradację środków regulacyjnych mających zapewnić konkurencję infrastrukturalną, kładąc szczególny nacisk na dostęp do kanalizacji.

Krajowe organy regulacyjne powinny zobowiązać operatorów posiadających znaczącą pozycję na rynku 4 do udzielenia dostępu do swej kanalizacji, obiektów inżynierii budowlanej i innych pasywnych elementów sieci niezbędnych do wdrożenia konkurencyjnej infrastruktury światłowodowej. Krajowe organy regulacyjne powinny nakładać dalsze obowiązki dotyczące dostępu fizycznego (uwolniony dostęp do tzw. ciemnych światłowodów) jedynie wówczas, gdy łącza nie są dostępne lub niska gęstość zaludnienia nie pozwala na zrównoważony model biznesowy.

Konkurencja usługowa (tzw. bitstream access) powinna być nakazana w przypadku, gdy środki dostępu fizycznego nie są w stanie w wystarczający sposób zaradzić problemom konkurencji.  

2. Przejrzystość

Krajowe organy regulacyjne powinny zobowiązać operatorów posiadających znaczącą pozycję rynkową na rynku 4 do:

  • publikacji oferty ramowej dotyczącej dostępu do infrastruktury fizycznej i przedstawiania informacji o lokalizacji i pojemności kanałów. Oferta ramowa powinna zostać wydana w ciągu sześciu miesięcy od nałożenia obowiązku przez organ regulacyjny. Krajowe organy regulacyjne powinny w ofertach ramowych określić stosowne procedury kontroli cen na zasadzie ex ante dla wszystkich niezbędnych elementów zgodnie z zasadami zawartymi w załączniku I do projektu zalecenia.

  • zapewnienia zainteresowanym stronom stosownych informacji na temat przyszłych planów modernizacji sieci.  

3. Zasady ustalania opłat

Załącznik I do projektu zalecenia wprowadza zasady ustalania opłat z tytułu dostępu do infrastruktury fizycznej (kanalizacja, obiekty inżynierii budowlanej i inne pasywne elementy sieci):

  • opłaty za korzystanie z istniejącej infrastruktury fizycznej powinny opierać się na szacowanych kosztach ujętych w dokumentacji rachunkowości regulacyjnej operatora posiadającego znaczącą pozycję rynkową. Te szacunki kosztów powinny opierać się na kosztach historycznych po odjęciu kosztów amortyzacji lub, jeżeli dane te nie są dostępne, na koszcie bieżącym minus koszty amortyzacji. Do szacunków można dodać narzut kosztów ogólnych ponoszonych przez efektywnie działającego operatora.

  • opłaty za korzystanie z nowej infrastruktury powinny opierać się na ponoszonych kosztach plus premia za ryzyko związane z projektem, która powinna być ujęta w koszcie kapitału z tytułu ryzyka inwestycyjnego ponoszonego przez operatora.

  • Komisja nie określa akceptowalnej stopy zwrotu z inwestycji w sieci dostępowe nowej generacji. Stwierdza jedynie, iż wymagany zwrot z kapitału związany z inwestycjami w sieci NGA będzie przewyższać koszty ponoszone przez typowe przedsiębiorstwa z sektora mediów i usług telekomunikacyjnych i zauważa, że nominalne koszty WACC przed opodatkowaniem ponoszone przez operatorów sieci stacjonarnych i ruchomych stanowią w ostatnich latach zwykle od 8% do 12% i zależą od danego państwa członkowskiego.  

4. Ekwiwalencja

Załącznik II wyjaśnia tzw. zasadę ekwiwalencji, zgodnie z którą operatorzy posiadający znaczącą pozycję rynkową powinni zapewniać dostęp do pasywnych elementów infrastruktury na tych samych warunkach, zarówno w wymiarze wewnętrznym, jak i zewnętrznym (tj. własnym przedsiębiorcom i stronom trzecim).    

Opinie na temat projektu

Zainteresowane strony mogą przesyłać swoje opinie na temat projektu zalecenia do dnia 14 listopada 2008 roku na adres e-mail: infso-b1ext@ec.europa.eu

Źródło: www.uke.gov.pl


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika