Komisja Parlamentu Europejskiego o dyrektywie usługowej
31 marca 2009 r., na ostatnim w obecnej kadencji Parlamentu Europejskiego posiedzeniu Komisji ds. Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów (IMCO) odbyło się seminarium na temat implementacji dyrektywy usługowej.
Trudna dyskusja nad kształtem dyrektywy usługowej trwała blisko dwa lata i zakończyła się kompromisowym rozwiązaniem przegłosowanym na sesji plenarnej Parlamentu Europejskiego w listopadzie 2006 roku.
Od momentu jej wejścia w życie (grudzień 2006 r.) państwa członkowskie Unii Europejskiej mają 3 lata na jej wprowadzenie do krajowych porządków prawnych. Ten trzyletni okres kończy się w grudniu bieżącego roku. Tak bliski termin upływu okresu implementacji dyrektywy sprawia, że poszczególni interesariusze wykazują coraz silniejsze zainteresowanie kwestiami związanymi z transgranicznym świadczeniem usług w Unii Europejskiej pod wdrożoną dyrektywą. W ubiegłym roku BUSINESSEUROPE oraz Eurochambers opublikowały analizy dotyczące procesu implementacji, które wykazały duże zróżnicowanie pomiędzy państwami członkowskimi tak w tempie, jak i podejściu do interpretacji zapisów dyrektywy.
Komisja IMCO zaprosiła na seminarium przedstawicieli wybranych państw członkowskich, aby przedstawili aktualny stan prac nad implementacją dyrektywy w swoich krajach. Obecni byli przedstawiciele Niemiec, Francji, Wielkiej Brytanii, Holandii, Portugalii, Szwecji i Czech. Eurodeputowanych interesowały przede wszystkim praktyczne aspekty funkcjonowania systemów informowania i dopełniania formalności związanych ze świadczeniem usług w poszczególnych państwach. Dwie kluczowe kwestie, które związane są z wdrożeniem dyrektywy to funkcjonowanie systemu jednego okienka tzw. points of single contact (PSC) oraz potencjalna redukcja barier administracyjnych.
Z relacji przedstawicieli państw członkowskich wynika, że większość systemów opierać się będzie na jednym PSC (w przypadku Niemiec będzie to jeden PSC na kraj związkowy), PSC będą funkcjonowały jako interaktywne portale internetowe (możliwe będzie zadawanie pytań dotyczących świadczenia usług w danym kraju via skrzynka internetowa), za pośrednictwem których przedsiębiorca będzie mógł złożyć wszystkie niezbędne do rozpoczęcia działalności usługowej dokumenty. W niektórych państwach, w ramach PSC będą otwierane także tradycyjne biura. Informacje i dokumenty umieszczone w portalach będą dostępne właściwie wszędzie w dwóch językach - urzędowym danego kraju oraz angielskim.
Posłowie uznali, z praktycznego punktu widzenia, że należy podkreślać, iż potencjalny transgraniczny usługodawca będzie musiał się zwrócić po informacje do PSC w państwie, w którym zamierza świadczyć usługi, nie otrzyma takich informacji w punktach informacyjnych działających w jego kraju pochodzenia.
Drugi element będący w spektrum zainteresowania Komisji IMCO to potencjalna redukcja obciążeń administracyjnych dla biznesu, która może wyniknąć z przeglądu legislacji pod kątem dostosowania porządków krajowych do potrzeb dyrektywy usługowej. Tutaj sytuacja jest bardziej zróżnicowana, poszczególne państwa są na różnych etapach tego procesu, część z nich zakończyła przegląd oraz opracowała już odpowiednie dopasowujące nowe akty, które poddawane są obecnie głosowaniom w parlamentach krajowych, część natomiast wciąż jeszcze pracuje nad nowymi aktami. Przegląd legislacji jest natomiast zakończony praktycznie wszędzie. W większości przypadku nastąpiło ograniczenie zbędnych przepisów zgodnie z założeniami dyrektywy.
W wnioskach posłowie podkreślili, że proces implementacji wciąż jeszcze się nie zakończył, zapowiedzi wielu krajów wskazują, że w grudniu 2009 r. wdrażanie będzie zakończone, Komisja IMCO w nowej kadencji będzie jednak monitorować w dalszym ciągu ten proces.
Źródło: PKPP Lewiatan - www.pkpplewiatan.pl
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?