Nowe zasady doręczania pism przez sądy

Ministerstwo Sprawiedliwości zawarło porozumienie z Pocztą Polską na mocy którego potwierdzanie odbioru przesyłek będzie odbywało się elektronicznie. Oznacza to, że sądy nie będą musiały oczekiwać na zwrot potwierdzenia odebrania przesyłki w formie popularnej zwrotki – wszystko ma dziać się elektronicznie.

Porozumienie wyeliminuje nie tylko problem oczekiwania na zwrot potwierdzenia odbioru przesyłek ale także nierzadkie kłopoty związane z zaginięciem papierowych potwierdzeń odbioru przesyłek z sądów.

Jak wskazuje Ministerstwo Sprawiedliwości, nowe zasady będą miały w pierwszej kolejności zastosowanie w postępowaniach elektronicznych w elektronicznym postępowaniu upominawczym -  e-sąd. Wiadomość o doręczeniu przesyłki pojawi się w sądzie już w dniu jej doręczenia.

Wprowadzenie takiego systemu rejestracji doręczeń w zwykłych postępowaniach zapewne wpłynęłoby pozytywnie na szybkość  procesów – sądy wyznaczałyby krótsze terminy sądowe, mając ekspresowe potwierdzenie doręczenia pisma stronom czy też uczestnikom postępowania.

e-prawnik.pl