Konsolidacja zarządzania środowiskiem?

Co przewiduje projekt ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw?

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw, przygotowany przez ministra środowiska, zakłada zwiększenie efektywności i skuteczności działania Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (GDOŚ) i regionalnych dyrektorów ochrony środowiska (RDOŚ). Nie przewiduje zniesienia GDOŚ i RDOŚ. Nie prowadzi do likwidacji Generalnej Dyrekcji i regionalnych dyrekcji, jako urzędów obsługujących GDOŚ i RDOŚ, ale jedynie do ich przekształcenia. 

Przewidziano powołanie Dyrekcji Ochrony Środowiska, która będzie państwową jednostką budżetową, kierowaną przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska. W skład  DOŚ będą wchodzić: centrala DOŚ (urząd zapewniający obsługę GDOŚ) i oddziały regionalne DOŚ (urzędy obsługujące RDOŚ). Organizację DOŚ oraz jej statut określi minister środowiska, z uwzględnieniem prawidłowego wykonywania zadań przez GDOŚ i RDOŚ.

Oznacza to uproszczenie struktury organizacyjnej urzędów obsługujących Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska i regionalnych dyrektorów ochrony środowiska. Zmiana organizacyjna nie spowoduje zmian dotyczących ustawowych zadań i kompetencji organów ochrony środowiska, tj. Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska i regionalnych dyrektorów ochrony środowiska.

Z prawie 10. letniego okresu funkcjonowania GDOŚ i RDOŚ oraz obsługujących ich urzędów, czyli: Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (Generalna Dyrekcja) oraz regionalnych dyrekcji ochrony środowiska (regionalne dyrekcje) wynika, że zmiany instytucjonalne są konieczne. Chodzi o usprawnienie działania systemu zapewniającego obsługę GDOŚ i RDOŚ.

Obecnie funkcjonuje 17 państwowych jednostek budżetowych – Generalna Dyrekcja i 16 regionalnych dyrekcji. Wymusza to zatrudnienie w każdej z tych jednostek osób zajmujących się sprawami finansowymi, kadrowymi i administracyjnymi, co przy dostępnych środkach zmniejsza liczbę pracowników, którzy powinni zajmować się wykonywaniem ustawowych zadań związanych z ochroną środowiska i przyrody. Jednocześnie struktura ta (17 odrębnych jednostek budżetowych) uniemożliwia elastyczne dostosowywanie się do zmieniających się potrzeb w obszarze ochrony środowiska i przyrody.

Dlatego powołanie jednej państwowej jednostki budżetowej, tj. DOŚ, mającej w swojej strukturze centralę i oddziały regionalne – ułatwi zarządzanie całym systemem oraz reagowanie na potrzeby ochrony środowiska i przyrody (w zależności od potrzeb będzie można zmniejszać lub zwiększać liczbę RDOŚ – bez konieczności likwidacji lub tworzenia nowych państwowych jednostek budżetowych, jakimi są obecnie regionalne dyrekcje ochrony środowiska). Na poziomie DOŚ skonsolidowane zostaną procesy pomocnicze, które będą realizowane w centrali i oddziałach regionalnych Dyrekcji Ochrony Środowiska. Dotyczy to przede wszystkim obsługi finansowej i kadrowej, zarządzania majątkiem, remontami i inwestycjami, zamówieniami publicznymi, obsługą informatyczną, audytem, kontrolą zarządczą, zarządzaniem jakością, a także komunikacją, informacjami prawnie chronionymi i bhp.

Konsolidacja ma zwiększyć wydajność i szybkość działania DOŚ, bo dzięki niej znaczna część osób zostanie przesunięta do wykonywania zadań merytorycznych, np. prowadzenia postępowań administracyjnych lub przygotowywania aktów prawa miejscowego. Jednocześnie GDOŚ będzie mogła, w zależności od uzasadnionych potrzeb, dokonywać bardziej elastycznego zarządzania kadrami, zasobami finansowymi i rzeczowymi, a także przekierowywania pracowników do realizacji zadań priorytetowych, służących ochronie środowiska i przyrody. W rezultacie sprawy prowadzone przez GDOŚ i RDOŚ, w tym dotyczące ocen oddziaływania na środowisko będę załatwiane szybciej.

Kiedy proponowane przepisy mają wejść w życie?

Nowe regulacje mają obowiązywać po 3 miesiącach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw (kilka przepisów ma wejść w życie w dniu następującym pod dacie ogłoszenia).

Śledź nas na:

Potrzebujesz porady prawnej?

KOMENTARZE (0)

Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!


Dodaj komentarz

DODAJ KOMENTARZ

ZOBACZ TAKŻE: