Na jakim paliwie mają jeździć nasze samochody?
Kurczą się rezerwy ropy naftowej, ceny paliw rosną, a samochody w UE emitują 12% CO2. Europa jest w ciągłym ruchu: po drogach toczy się nieustająca fala towarów i osób. Czy zabraknie nam paliwa? Europa ma alternatywy dla paliw kopalnych: biopaliwa, energię elektryczną lub wodór. Posłowie wyznaczyli cel, by do końca 2020 roku, energia odnawialna stanowiła co najmniej 10% zużycia w transporcie drogowym. Czy za dziesięć lat będziemy tankować z gniazdka? Kto za to zapłaci: kierowcy, czy środowisko?
Nowe samochody: mniej CO2
Przemysł motoryzacyjny musi przyjąć zaostrzone normy emisji dla nowych samochodów osobowych rejestrowanych w Unii Europejskiej. Umożliwi to ograniczenie średniego poziomu emisji dwutlenku węgla do 2012 roku z obowiązującego obecnie poziomu 160 g/km do 120 g/km. Jeśli chodzi o nowe samochody, cel obniżenia średniego poziomu emisji dwutlenku węgla do 130g/km ma zostać osiągnięty poprzez wprowadzenie lepszych rozwiązań technologicznych do silników samochodowych; obniżka o kolejne 10g/km, niezbędna do osiągnięcia 120 g/km, zostanie uzyskana dzięki wprowadzeniu innych środków technicznych (określonych w innym akcie prawnym), takich jak lepsze opony, stosowanie biopaliw czy minimalne wymogi efektywności systemów klimatyzacyjnych.
Więcej energii z odnawialnych źródeł
Do 2020 r. energia ze źródeł odnawialnych zaspokajać ma co najmniej 20% zapotrzebowania Unii Europejskiej na energię ogółem. Taka energia wytwarzana jest np. z wykorzystaniem energii wodnej, słonecznej, wiatrowej i geotermicznej, a także z biomasy. Przepisy obejmują wszystkie sektory gospodarki, w tym transport.
Nowa dyrektywa stanowi kolejny krok europejskiej polityki energetycznej i zapewni nie tylko to, że sektor wytwórców energii elektrycznej, ogrzewanie i transport w Europie staną się bardziej przyjazne dla środowiska naturalnego, lecz także oznacza, że miejsca pracy i środki finansowe pozostaną w Europie.
Biopaliwa - w imię zrównoważonego rozwoju społecznego i ochrony środowiska
Do 2020 r. każde państwo członkowskie musi zwiększyć udział energii ze źródeł odnawialnych (biopaliw, energii elektrycznej i wodoru pozyskiwanych ze źródeł odnawialnych) w bilansie energetycznym sektora transportu do 10%.
Posłowie do Parlamentu Europejskiego zapewnili, że nowe przepisy prawa określają kryteria niezbędne do zagwarantowania, że wytwarzanie biopaliw będzie bezpieczne dla środowiska naturalnego oraz zgodne z zasadą zrównoważonego rozwoju pod względem społecznym i nie będzie prowadziło do wylesiania i wzrostu cen żywności.
Więcej informacji :
Źródło: Serwis prasowy Parlamentu Europejskiego, redakcja polska, www.europarl.europa.eu
Dot. : 20090320STO52240
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?