Nieautoryzowane transakcje bankowe
Postępowania wyjaśniające UOKiK
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowania wyjaśniające, w których sprawdzi, jak banki rozpatrują reklamacje konsumentów związane z kradzieżą pieniędzy z konta oraz jakie stosują mechanizmy uwierzytelniania transakcji. Wezwania do przedstawienia wyjaśnień i przekazania dokumentów w tych sprawach zostały wysłane do 18 banków.
W ostatnim czasie do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów trafia coraz więcej skarg od konsumentów dotyczących kradzieży pieniędzy z konta lub zaciągnięcia zobowiązania na ich dane. Problemem jest utrata oszczędności oraz nieuznawanie reklamacji przez banki. Zgłoszenia dotyczą np. podszywania się przez oszustów pod pracownika infolinii banku lub wykorzystywania fałszywej strony internetowej banku czy oprogramowania szpiegującego w celu wyłudzenia danych konsumenta.
- "UznaÅ‚em za konieczne sprawdzić, jak banki zabezpieczajÄ… pieniÄ…dze swoich klientów w takich sytuacjach i czy rzetelnie rozpatrujÄ… tego typu reklamacje. Dlatego wszczÄ…Å‚em postÄ™powania wyjaÅ›niajÄ…ce wzglÄ™dem 18 banków, w ramach których zweryfikujemy, jaka jest skala problemu, jak ksztaÅ‚tujÄ… siÄ™ wewnÄ™trzne procedury w poszczególnych bankach, jaki procent reklamacji rozpatrywany jest pozytywnie oraz czy banki zawiadamiajÄ… organy Å›cigania" – powiedziaÅ‚ Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.
Postępowania wyjaśniające dotyczą następujących banków: Alior Bank, Bank Handlowy w Warszawie, Bank Millennium, Bank Ochrony Środowiska, Bank Pocztowy, Bank Polska Kasa Opieki, BNP Paribas Bank Polska, Credit Agricole Bank Polska, DnB Bank Polska, Getin Noble Bank, ING Bank Śląski, mBank, Nest Bank, Plus Bank, Powszechna Kasa Oszczędności Bank Polski, Santander Bank Polska, Santander Consumer Bank, Toyota Bank Polska.
Rady dla konsumentów
Konsumencie, jeśli oszuści wykonywali nieautoryzowane transakcje z twojego konta, jak najszybciej skontaktuj się z bankiem za pośrednictwem oficjalnej infolinii. Zgłoś taką transakcję, zmień dane do logowania do aplikacji bankowej i bankowości elektronicznej oraz zastrzeż kartę. Na powiadomienie instytucji finansowej masz 13 miesięcy, ale im wcześniej to zrobisz, tym lepiej. Następnie zawiadom policję.
Portal konsument.edu.pl
JesteÅ› ciekawy, jak Å‚atwo paść ofiarÄ… oszustwa finansowego w sieci? UrzÄ…d we współpracy z FundacjÄ… ProPublika stworzyÅ‚ dla konsumentów bezpÅ‚atne, nowoczesne narzÄ™dzie edukacyjne – symulator portalu spoÅ‚ecznoÅ›ciowego, na którym użytkownik może doÅ›wiadczyć 10 zagrożeÅ„, w tym kradzieży danych do konta czy tożsamoÅ›ci.
Realnie, ale bezpiecznie, pokazane sÄ… sposoby dziaÅ‚ania cyberoszustów. Po każdej „puÅ‚apce” znajduje siÄ™ również krótki film wyjaÅ›niajÄ…cy mechanizm dziaÅ‚ania oszusta, podsumowanie tematu oraz test wiedzy.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?