Niejasnych przepisów podatkowych nie można interpretować na niekorzyść podatnika
Zasady ustalania podatku od nieruchomości według TK
W żadnym wypadku argumentacja funkcjonalna, w tym celowoÅ›ciowa, nie może – w Å›wietle wymogów wynikajÄ…cych z art. 84 w zwiÄ…zku z art. 217 Konstytucji – sÅ‚użyć zwiÄ™kszeniu powinnoÅ›ci obarczajÄ…cych jednostki (podatników). WÅ‚adztwo daninowe przysÅ‚ugujÄ…ce paÅ„stwu jest bowiem równoważone w aspekcie formalnym co najmniej przez naÅ‚ożenie na prawodawcÄ™ obowiÄ…zku jasnego formuÅ‚owania stanowionych przez niego w tym zakresie regulacji – uznaÅ‚ TrybunaÅ‚ Konstytucyjny w wyroku z 13 grudnia 2017 r. (sygn. SK 48/15). PodważyÅ‚ tym samym powszechnÄ… interpretacjÄ™ przepisów o podatku od nieruchomoÅ›ci organów podatkowych kwalifikujÄ…cÄ… niektóre budynki jako budowle.
Trybunał Konstytucyjny orzekł, że art. 1a ust. 1 pkt 2 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych w zakresie, w jakim umożliwia uznanie za budowlę obiektu budowlanego, który spełnia kryteria bycia budynkiem, przewidziane w art. 1a ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy, jest niezgodny z zasadą szczególnej określoności regulacji daninowych, wywodzoną z art. 84 w związku z art. 217, w związku z art. 64 ust. 3 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
Ponadto Trybunał Konstytucyjny postanowił umorzyć postępowanie w pozostałym zakresie.
Orzeczenie zapadło jednogłośnie.
Czego dotyczyła sprawa?
T. spółka akcyjna złożyła skargę konstytucyjną dotyczącą podatków i opłat lokalnych (zasady ustalania podatku od nieruchomości).
W skardze konstytucyjnej przedstawiono szereg zarzutów dotyczÄ…cych naruszenia ustawy zasadniczej przez przepisy regulujÄ…ce podatek od nieruchomoÅ›ci w ich interpretacji jednolicie akceptowanej przez organy podatkowe oraz sÄ…dy administracyjne. W Å›wietle tej interpretacji za dopuszczalnÄ… uznawano – w oparciu o nieprzewidziane w ustawie kryterium funkcjonalne – rekwalifikacjÄ™ różnego rodzaju obiektów budowlanych, speÅ‚niajÄ…cych kryteria bycia budynkiem, wymienione w art. 1a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatkach i opÅ‚atach lokalnych (dalej: u.p.o.l.), jako budowli w znaczeniu okreÅ›lonym przez art. 1a ust. 1 pkt 2 u.p.o.l.
In dubio pro tributario
TrybunaÅ‚ Konstytucyjny stwierdziÅ‚, że za akceptacjÄ… kwestionowanego zapatrywania miaÅ‚y przemawiać dwa niezbyt klarowne argumenty – jÄ™zykowy i celowoÅ›ciowy. Ich krytyczna analiza doprowadziÅ‚a do wniosku, iż sÄ… one nieuzasadnione. Argument jÄ™zykowy opieraÅ‚ siÄ™ na przyjÄ™ciu, że skoro ustawodawca nie zastrzegÅ‚ w definicji pojÄ™cia budynku warunku, iż nie może on być budowlÄ…, czyniÄ…c jedynie zastrzeżenie w definicji pojÄ™cia budowli, że nie może być ona budynkiem, to nie jest wykluczone, by pewne budynki uznać za budowle, z czym ostatecznie nie sposób siÄ™ zgodzić ze wzglÄ™du na twierdzenia samej logiki – relacja wykluczania siÄ™ zbiorów jest bowiem symetryczna.
Argument celowoÅ›ciowy, powiÄ…zany wprost z argumentem jÄ™zykowym, opieraÅ‚ siÄ™ z kolei na konstatacji, że skoro niektóre budynki można uznać za budowle, to dokonujÄ…c takiej rekwalifikacji należy odwoÅ‚ać siÄ™ do – nieprzewidzianej przez ustawodawcÄ™ – przesÅ‚anki funkcji danego obiektu, biorÄ…c pod uwagÄ™, przykÅ‚adowo, jego przeznaczenie, wyposażenie oraz sposób i możliwość wykorzystania. UwzglÄ™dnienie tej przesÅ‚anki prowadziÅ‚oby jednak do rozszerzajÄ…cej wykÅ‚adni definicji budowli, powodujÄ…c zarazem zwężajÄ…cÄ… wykÅ‚adniÄ™ definicji budynku. W konsekwencji, taki zabieg stanowiÅ‚by nieakceptowalnÄ… na gruncie polskiej kultury prawnej ingerencjÄ™ w treść definicji legalnej, a co wiÄ™cej skutkowaÅ‚by funkcjonalnÄ… reinterpretacjÄ… regulacji podatkowej na niekorzyść podatnika.
W tym kontekÅ›cie TrybunaÅ‚ Konstytucyjny uznaÅ‚ za zasadne przypomnienie fundamentalnej dla wykÅ‚adni przepisów prawa daninowego, w tym prawa podatkowego, zasady in dubio pro tributario, bÄ™dÄ…cej oczywistÄ… konsekwencjÄ…, wyrażonej w art. 84 w zwiÄ…zku z art. 217 Konstytucji, zasady nullum tributum sine lege. Przestrzeganie omawianej zasady przez organy podatkowe oraz kontrolujÄ…ce ich dziaÅ‚alność sÄ…dy administracyjne stanowi warunek konieczny zapewnienia podatnikom niezbÄ™dnego poziomu bezpieczeÅ„stwa prawnego, co niewÄ…tpliwie sprzyjać bÄ™dzie budowaniu zaufania do paÅ„stwa i stanowionego przez nie prawa w tym obszarze. OdwoÅ‚ujÄ…c siÄ™ do uksztaÅ‚towanej linii orzeczniczej, TrybunaÅ‚ wskazaÅ‚, że w wypadku, gdy po starannej aplikacji jÄ™zykowych dyrektyw wykÅ‚adni oraz – ewentualnym – odrzuceniu tych wariantów interpretacyjnych, które nie speÅ‚niajÄ… wymogów systemowych, interpretator:
- uzyskał jednoznaczność poddanej wykładni regulacji daninowej, nie wolno mu modyfikować otrzymanego rezultatu interpretacyjnego w oparciu o argumentację funkcjonalną, w tym celowościową, jeżeli prowadziłoby to do pogorszenia sytuacji prawnej podatnika lub innego podmiotu obowiązanego do świadczenia daniny publicznoprawnej,
- nie uzyskał jednoznaczności poddanej wykładni regulacji daninowej, spośród możliwych rezultatów interpretacyjnych musi dokonać wyboru rezultatu najbardziej korzystnego z punktu widzenia sytuacji prawnej podatnika lub innego podmiotu obowiązanego do świadczenia daniny publicznoprawnej.
W żadnym wypadku argumentacja funkcjonalna, w tym celowoÅ›ciowa, nie może – w Å›wietle wymogów wynikajÄ…cych z art. 84 w zwiÄ…zku z art. 217 Konstytucji – sÅ‚użyć zwiÄ™kszeniu powinnoÅ›ci obarczajÄ…cych jednostki. WÅ‚adztwo daninowe przysÅ‚ugujÄ…ce paÅ„stwu jest bowiem równoważone w aspekcie formalnym co najmniej przez naÅ‚ożenie na prawodawcÄ™ obowiÄ…zku jasnego formuÅ‚owania stanowionych przez niego w tym zakresie regulacji.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?