Nietrzeźwy nie uruchomi samochodu?
Obowiązkowe alkomaty z blokadą rozruchu silnika, skuteczne kary za wykroczenia na terenie całej UE, ale także bezpieczniejsze technologie w samochodach i motocyklach – w taki sposób Komisja Europejska chce wyegzekwować bezpieczeństwo na drogach.
Komisja przyjęła nowy program bezpieczeństwa na drogach, który będzie realizowany w latach 2011 – 2020. W tym czasie liczba śmiertelnych wypadków drogowych ma się zmniejszyć o połowę.
- Codziennie na drogach Europy giną setki ludzi. Od 2001 roku poczyniliśmy duże postępy w zakresie bezpieczeństwa i udało nam się uratować prawie 80 tys. osób. Jednak liczba ofiar śmiertelnych i rannych na drogach nadal jest zbyt wysoka – oświadczył wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej Siim Kallas, który odpowiada za transport.
Komisja wychodzi z założenia, że bezpieczeństwo na drogach jest uzależnione m.in. od nasilenia kontroli. W programie zaproponowano więc zbiór środków, które pozwalają na zaostrzenie ogólnoeuropejskich i krajowych kontroli służących egzekwowaniu obowiązujących przepisów.
Alkomaty w samochodach
Będą to np. prewencyjne kary za prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu, stosowane w ramach programów rehabilitacyjnych. Rozważany jest tutaj obowiązek stosowania alkomatu z blokadą rozruchu silnika (alcolock).
Urządzenia takie oferowane jest obecnie jako wyposażenie dodatkowe przez niektórych producentów samochodów. Jest ono całkowicie zintegrowane z pojazdem. Aby móc uruchomić silnik, kierowca musi najpierw wykonać test na zawartość alkoholu w wydychanym powietrzu.
Alcolock miałby być również obowiązkowo stosowany przez niektóre grupy zawodowe, np. kierowców gimbusów.
Cudzoziemiec już się nie wywinie
Komisja przypomina również, że przekroczenie prędkości jest nadal najczęstszym wykroczeniem, jakie kierowcy popełniają za granicą. Identyfikacja winnych cudzoziemców nie zawsze jednak jest możliwa.
Ważnym krokiem będzie zatem nadanie najwyższego priorytetu sprawie przyjęcia prawnie wiążących środków w zakresie transgranicznej wymiany informacji w dziedzinie bezpieczeństwa drogowego.
Pozwoli to na sprawne identyfikowanie i skuteczne karanie cudzoziemców za takie przewinienia jak brak pasów, przekroczenie dozwolonej prędkości, jazda pod wpływem alkoholu i ignorowanie sygnalizacji świetlnej.
Komisja Europejska zapowiada również kampanie informacyjne dotyczące bezpiecznej jazdy na terenie całej wspólnoty oraz obstaje za nasileniem kontroli na poziomach krajowych.
Nowe technologie zwiększą bezpieczeństwo
W latach 2001-2010 osiągnięto znaczne postępy w zakresie wyposażenia pojazdów w pasywne zabezpieczenia, takie jak pasy bezpieczeństwa i poduszki powietrzne. W ciągu 10 najbliższych lat wejdą w życie nowe regulacje w zakresie wyposażenia samochodów w zabezpieczenia aktywne.
Obowiązkowe mają być m.in. systemy przypominające o zapięciu pasów bezpieczeństwa czy urządzenia ograniczające prędkość lekkich pojazdów dostawczych i furgonów.
Zapowiedziano ponadto przyspieszenie w sferze inteligentnych technologii. Komisja pracuje nad projektem nowych specyfikacji technicznych służących sprawnej wymianie danych między pojazdami, a także łączności pojazdów z tzw. inteligentną infrastrukturą. Umożliwi to np. powiadamianie w czasie rzeczywistym o zalecanych ograniczeniach prędkości, natężeniu ruchu oraz wykrywaniu pieszych.
Bezpieczniejsze mają być ponadto motocykle. Tutaj rozważa się m.in. obowiązkowy montaż systemów hamowania ABS oraz automatycznie zapalający się reflektor przedni. Komisja przeanalizuje również możliwość wyposażenia motocykli w poduszki powietrzne.
Dariusz Madejski, e-prawnik.pl
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?