O edukacji medialnej
Poniżej prezentujemy stanowisko z 10 czerwca 2008 roku Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w sprawie potrzeby upowszechnienia wiedzy z zakresu edukacji medialnej:
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji uznaje edukację medialną za bardzo istotny element świadomego i efektywnego korzystania ze współczesnych mediów elektronicznych. Jest on ważny zarówno dla młodego pokolenia jak również dla ludzi starszych, a jego wartość znacząco wzrasta w związku z nieodległym przejściem na emisję cyfrową. W podejściu do mediów elektronicznych dokonuje się niezwykle znaczący proces: ich konwencjonalny odbiorca zmienia się w bardziej lub mniej świadomego użytkownika. Proces ten niesie dalekosiężne skutki - aby były one pozytywne konieczne jest włączenie edukacji medialnej w system permanentnej edukacji całego społeczeństwa. Kompetencja medialna, świadomy odbiór treści medialnych oraz umiejętność ich formułowania jest warunkiem powodzenia rewolucji cyfrowej w mediach oraz podstawą społeczeństwa obywatelskiego i informacyjnego.
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji w pełni podziela podejście Unii Europejskiej w tej sprawie. Nowa dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2007/65/WE z 11 grudnia 2007 roku o audiowizualnych usługach medialnych w swej preambule zaleca państwom członkowskim działania związane z upowszechnianiem umiejętności korzystania z mediów we wszystkich grupach społecznych. Zalecenie to rozszerza Komunikat Komisji z 20 grudnia 2007 roku Europejskie podejście do umiejętności korzystania z mediów w środowisku cyfrowym.
Jednocześnie wyrażamy zaniepokojenie marginalizacją sfery edukacji medialnej w programach kształcenia na wszystkich poziomach edukacji szkolnej oraz brakiem należytego miejsca edukacji medialnej w programach nadawców radiowych i telewizyjnych. Szczególną rolę do spełnienia ma wciąż nadawca publiczny w ramach swoich powinności misyjnych w tym zakresie. Nieodzownym wydaje się jasne sprecyzowanie tych obowiązków w powstającej nowelizacji prawa medialnego. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, analizując dotychczas podejmowane działania w zakresie edukacji medialnej, pragnie wskazać jako pozytywny przykład praktycznych działań nadawców program edukacyjny dla uczniów gimnazjów Media Starter, realizowany przez Canal+ Cyfrowy.
Niezwykle istotne znaczenie ma edukacja medialna w rozwoju dzieci i młodzieży, bowiem tylko świadome i krytyczne podejście do treści przekazów medialnych jest w stanie ochronić tę grupę użytkowników przed zagrożeniami, jakie niosą media elektroniczne. Z tym większym zaniepokojeniem przyjmujemy marginalizację tej tematyki w projekcie Podstawy Programowe Kształcenia Ogólnego. Wyrażamy nadzieję, że Ministerstwo Edukacji Narodowej weźmie pod uwagę naszą opinię o niefortunnym połączeniu tematyki edukacji medialnej z plastyką. Zdaniem Krajowej Rady bardziej zasadne byłoby połączenie tej tematyki z zajęciami z informatyki lub bibliotekoznawstwa, oczywiście do czasu wykształcenia odpowiedniej kadry nauczycielskiej, umożliwiającej wprowadzenie edukacji medialnej jako samodzielnego przedmiotu.
W opinii Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji warunkiem powodzenia i wszechstronnego wykorzystania możliwości w tej dziedzinie jest nadrobienie naszych krajowych zaległości i dążenie do tego, aby edukacja medialna stała się trwałym elementem edukacji społecznej oraz była efektem współpracy organów i instytucji państwowych, nadawców radiowych i telewizyjnych, uczelni i ośrodków naukowych, organizacji pozarządowych, Kościołów i związków wyznaniowych, ekspertów, samorządów oraz przede wszystkim rodziców i nauczycieli. Gotowi jesteśmy do podjęcia szerokiej współpracy w tej dziedzinie, bo tylko skoordynowane działania mogą przynieść zadowalające rezultaty.
Apelujemy do wszystkich odpowiedzialnych za stan edukacji medialnej w Polsce o podjęcie aktywnych i niezbędnych działań w tej dziedzinie.
Przewodniczący KRRiT
Witold Kołodziejski
Źródło: www.krrit.gov.pl
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?