Odzyskaj pieniądze za straconą wycieczkę
Biuro podróży musi poinformować nas o zmianie warunków wyjazdu. My mamy prawo zażądania natychmiastowego zwrotu wszystkich wniesionych wpłat.
Zgodnie z ustawą o turystyce organizator wyjazdu powinien niezwłocznie poinformować swoich klientów np. o konieczności zmiany istotnych warunków umowy, czyli o innej dacie wyjazdu albo o jego odwołaniu.
Musimy się też dowiedzieć, że przysługuje nam prawo do uczestniczenia w imprezie zastępczej o tym samym lub wyższym standardzie (chyba, że konsument zgodzi się na imprezę o niższym standardzie za zwrotem różnicy w cenie).
Jednocześnie organizator ma obowiązek poinformowania turysty, że przysługuje mu natychmiastowy zwrot wszystkich wniesionych wpłat za niedoszły wyjazd.
Jeśli do odwołania podróży doszło z przyczyn niezależnych od organizatora (np. zamieszek), to konsument nie ma możliwości dochodzenia odszkodowania.
- Nie podlega jednak wątpliwości, że klienci, którzy przez siłę wyższą nie wyjechali na wakacje będą mogli uzyskać zwrot całości wpłaconej kwoty albo skorzystać z propozycji biura podróży i pojechać w innym terminie lub w inne miejsce – tłumaczy Małgorzata Cieloch, rzecznik prasowy UOKiK.
Konsument powinien odstąpić od umowy pisemnie. – Musi złożyć je organizatorowi wyjazdu nawet wtedy, gdy kupił wycieczkę za pośrednictwem portali internetowych lub agentów. Odstępując od umowy, powinien wskazać jako przyczynę zmianę istotnych warunków kontraktu np. odwołanie wycieczki przez organizatora w związku z zamieszkami – wyjaśnia rzecznik UOKiK.
Art. 14. - pkt 5 i 6 ustawy o turystyce5. Organizator, który przed rozpoczęciem imprezy turystycznej jest zmuszony, z przyczyn od niego niezależnych,
zmienić istotne warunki umowy z klientem, z zastrzeżeniem art. 17, powinien niezwłocznie o tym powiadomić
klienta. W takiej sytuacji klient powinien niezwłocznie poinformować organizatora, czy:
1) przyjmuje proponowaną zmianę umowy albo
2) odstępuje od umowy za natychmiastowym zwrotem wszystkich wniesionych świadczeń i bez obowiązku zapłaty
kary umownej.
6. Jeżeli klient, zgodnie z ust. 5, odstępuje od umowy lub jeżeli organizator odwołuje imprezę turystyczną z przyczyn
niezależnych od klienta, klient ma prawo, według swojego wyboru:
1) uczestniczyć w imprezie zastępczej o tym samym lub wyższym standardzie, chyba że zgodzi się na imprezę
o niższym standardzie za zwrotem różnicy w cenie;
2) żądać natychmiastowego zwrotu wszystkich wniesionych świadczeń.
ZOBACZ TEKST JEDNOLITY USTAWY O USŁUGACH TURYSTYCZNYCH
Dariusz Madejski, e-prawnik.pl
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?