Odzyskaj pieniądze za straconą wycieczkę

Biuro podróży musi poinformować nas o zmianie warunków wyjazdu. My mamy prawo zażądania natychmiastowego zwrotu wszystkich wniesionych wpłat.

Zgodnie z ustawą o turystyce organizator wyjazdu powinien niezwłocznie poinformować swoich klientów np. o konieczności zmiany istotnych warunków umowy, czyli o innej dacie wyjazdu albo o jego odwołaniu.

Musimy się też dowiedzieć, że przysługuje nam prawo do uczestniczenia w imprezie zastępczej o tym samym lub wyższym standardzie (chyba, że konsument zgodzi się na imprezę o niższym standardzie za zwrotem różnicy w cenie).

Jednocześnie organizator ma obowiązek poinformowania turysty, że przysługuje mu natychmiastowy zwrot wszystkich wniesionych wpłat za niedoszły wyjazd.

Porady prawne

Jeśli do odwołania podróży doszło z przyczyn niezależnych od organizatora (np. zamieszek), to konsument nie ma możliwości dochodzenia odszkodowania.

- Nie podlega jednak wątpliwości, że klienci, którzy przez siłę wyższą nie wyjechali na wakacje będą mogli uzyskać zwrot całości wpłaconej kwoty albo skorzystać z propozycji biura podróży i pojechać w innym terminie lub w inne miejsce – tłumaczy Małgorzata Cieloch, rzecznik prasowy UOKiK.

Konsument powinien odstąpić od umowy pisemnie. – Musi złożyć je organizatorowi wyjazdu nawet wtedy, gdy kupił wycieczkę za pośrednictwem portali internetowych lub agentów. Odstępując od umowy, powinien wskazać jako przyczynę zmianę istotnych warunków kontraktu np. odwołanie wycieczki przez organizatora w związku z zamieszkami – wyjaśnia rzecznik UOKiK.

Art. 14. - pkt 5 i 6 ustawy o turystyce

5. Organizator, który przed rozpoczęciem imprezy turystycznej jest zmuszony, z przyczyn od niego niezależnych,
zmienić istotne warunki umowy z klientem, z zastrzeżeniem art. 17, powinien niezwłocznie o tym powiadomić
klienta. W takiej sytuacji klient powinien niezwłocznie poinformować organizatora, czy:
1) przyjmuje proponowaną zmianę umowy albo
2) odstępuje od umowy za natychmiastowym zwrotem wszystkich wniesionych świadczeń i bez obowiązku zapłaty
kary umownej.
6. Jeżeli klient, zgodnie z ust. 5, odstępuje od umowy lub jeżeli organizator odwołuje imprezę turystyczną z przyczyn
niezależnych od klienta, klient ma prawo, według swojego wyboru:
1) uczestniczyć w imprezie zastępczej o tym samym lub wyższym standardzie, chyba że zgodzi się na imprezę
o niższym standardzie za zwrotem różnicy w cenie;
2) żądać natychmiastowego zwrotu wszystkich wniesionych świadczeń.

ZOBACZ TEKST JEDNOLITY USTAWY O USŁUGACH TURYSTYCZNYCH

Dariusz Madejski, e-prawnik.pl


Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

  • thorek2 2015-08-15 13:55:31

    Witam, Wczoraj kupiłem wycieczkę do Egiptu dla 2 osób, dzisiaj natomiast przeczytałem o zamieszkach, które tam panują. Wychodzi na to, że lepiej pozostać w domu niż tam jechać. Więc tu pytanie - Czy jest jakiś cień nadziei, że uda mi się odzyskać pieniądze ?

  • Grac 2015-06-14 15:39:17

    Z alfa star podobno nikt nie wygrał firma kiczowata niesamowicie rąbie klientów na czym tylko się da dni, doby hotelowe, wyloty to dla nich standard rezydenci firmy alfa star to ludzie wzięci z potrzeby tylko dlatego bo tani niczym w biedronce sprzęt elektroniczny lepiej dopłacić i zmienić firmę

  • Mirek 2013-02-12 23:55:40

    Witam Walczę z Alfa Star o zwrot mojej zaliczki za 4 osoby, dotyczący wyjazdu do Egiptu. Wyjazd ma się odbyć w połowie kwietnia - jest to wycieczka objazdowa łącznie z Kairem. Do połowy marca muszę wpłacić resztę pieniędzy i boję się tej wpłaty. Biuro bezczelnie kłamie, że wycieczki odbywają się kompleksowo, a okazuje się, że nie spełniają do końca planu zwiedzania. Wiedzą np o tym, że nie można zwiedzać Kairu, że ludzie praktycznie siedzą na statku i tracą czas, zamiast zwiedzać. Z premedytacją tak robią, żeby nie tracić pieniędzy, bo potem się powołują na siłę wyższą i zbywają turystów taką właśnie wymówką. Czy w momencie, kiedy mam lecieć do Egiptu z dziećmi i wiem, że kraj jest ogarnięty zamieszkami, mogę zrezygnować nie tracąc swoich pieniędzy - zaliczki? Czy siła wyższa może być w takim przypadku powodem pobierania przez Alfa Star kosztów rezygnacji? Chcą 500zł za osobę, to trochę duża, jak na rezygnację 2 miesiące przed wyjazdem, bo jakie właściwie ponieśli koszty! Jestem z Gdańska. Jeżeli jakiś prawnik chce się podjąć tej sprawy w sądzie, proszę o kontakt.


Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika