Opinia do projektu strategii e-zdrowie Polska na lata 2009 - 2015
Odpowiednio przeprowadzona informatyzacja służby zdrowia jest niezbędna, a prace nad jej opracowaniem i wdrożeniem powinny zostać zintensyfikowane. Inwestycja w tę zmianę musi jednak przyczynić się do poprawy funkcjonowania systemu opieki zdrowotnej, a nie być wydatkiem, który przewyższa korzyści. Stąd uważamy, iż proponowany system powinien zostać opracowany z uwzględnieniem następujących zasad.
1. Konieczne jest nie tylko określenie celów, które dzięki temu systemowi będą realizowane. Musi być również określone bezpośrednie powiązanie pomiędzy danymi a realizowanymi celami, aby ustrzec się gromadzenia danych, które na dalszym etapie nie są wykorzystywane i obciążają tylko system.
2. Należy dążyć do tego, aby system był możliwie niedrogi, biorąc pod uwagę nie tylko koszty jego powstania, ale również utrzymania w kolejnych latach. Należy ustrzec się sytuacji, w której korzyści z jego wprowadzenia i utrzymywania okażą się mniejsze od kosztów. Stąd uważamy, że zamiast odwoływać się do wprowadzenia rozwiązań opartych o „inteligentne ubrania" warto położyć większy nacisk na rozwiązania, które np. będą badały efektywność stosowanych technologii medycznych (np. efektywność farmakoterapii) i eliminowały technologie nieefektywne.
3. Niezbędne jest zagwarantowanie środków finansowych dla świadczeniodawców na wdrożenie nowych rozwiązań, aby nowe wymogi nie uszczuplały środków finansowych, przekazywanych świadczeniodawcom na leczenie pacjentów.
Dokument przesłany do konsultacji społecznych jest połączeniem strategii e-Zdrowie na lata 2004 - 2006 oraz uzasadnienia do projektu ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia stąd znaczna ilość materiału w nim zawartego jest już nieaktualna. Zawiera on akapity ze sobą niepowiązane. Nie zostały w nim opisane nawet ogólne harmonogramy realizacji poszczególnych zadań strategii oraz nie wprowadza rozwiązania, w którym to pacjent miałby zatwierdzać wykonanie przez świadczeniodawcę czynności.
Mając świadomość, iż konsultowana jest wersja robocza dokumentu nie będziemy szczegółowo odnosić się do poszczególnych jej elementów. Skupimy się tylko na wybranych problemach, zwracając uwagę, iż dla poprawy jakości dokumentu (a więc i realizacji założonych działań) niezbędne będzie konsultowanie jej z zainteresowanymi środowiskami w sposób umożliwiający aktywny ich udział, w tym uwzględnienie odpowiedniego czasu na konsultację.
W pełni podzielamy konieczność utworzenia bazy wysokospecjalistycznego sprzętu i aparatury medycznej, co pozwoli na analizę jej rozmieszenia i monitorowanie wykorzystania. Taka baza powinna służyć racjonalnemu wykorzystywaniu środków na zakup drogiej aparatury, przy zapewnieniu maksymalnego wykorzystania już obecnie zakupionego sprzętu. Przeciwdziałać będzie wydatkom na kolejne egzemplarze drogiej aparatury, która jest wykorzystywana zbyt rzadko w stosunku do swoich możliwości. Wyeliminuje sytuacje, w których środki finansowe zamiast finansowania świadczeń deficytowych są przeznaczane na kolejne odpowiedniki rzadko wykorzystywanego sprzętu, który już jest zakupiony, ale wykorzystywany niedostatecznie często.
Korzystnym dla finansów opieki zdrowotnej będzie wprowadzenie rozwiązania opisanego w pkt. C 8 Strategii, gdyż pozwoli na eliminację metod diagnostycznych i terapeutycznych mniej skutecznych. Przy czym zwracamy uwagę, iż poza analizą skuteczności leczenia niezbędna jest również analiza porównawcza oparta o współczynnik koszt/korzyść. Co więcej uważamy, iż podobne rozwiązanie powinno być zastosowane w celu optymalizacji farmakoterapii w lecznictwie ambulatoryjnym. Dla realizacji tego celu niezbędnym będzie:
a. opracowanie wytycznych terapeutycznych, uwzględniających zmiany na rynku leków i nowe tendencje w rozwoju farmakoterapii oraz analizę porównawczą opartą o współczynnik koszt/korzyść,
b. wdrożenie systemu monitorowania ordynacji lekarskiej pozwalającego na ocenę stopnia posługiwania się wytycznymi przez lekarzy.
Przewodnik terapeutyczny powinien być opracowany przez profesjonalny komitet terapeutyczny, powołany przez samorząd lekarski przy współudziale środowiska farmaceutycznego z inicjatywy Ministra Zdrowia we współpracy z Prezesem NFZ.
Warunkiem koniecznym efektywnego stosowania się lekarzy do jego zaleceń jest wprowadzenie monitorowania ordynacji leków przez każdego lekarza posiadającego kontrakt z NFZ. Informatyczny system monitorujący powinien umożliwić generowanie informacji o ordynacji każdego lekarza na tle uśrednionej ordynacji lekarzy tej samej specjalności działających w ramach tego samego oddziału NFZ. Elektroniczny system zbierania danych o ordynacji mógłby być wprowadzony na wzór brytyjskiego PACT (Prescribing Analysis and Cost Therapy).
Przewodnik powinien być okresowo (co najmniej raz w roku) nowelizowany i w przystępny sposób udostępniany wszystkim lekarzom lecznictwa ambulatoryjnego mającym umowy z NFZ.
Wśród krajów Unii Europejskiej tylko w Polsce, Grecji, Irlandii i na Cyprze nie został wdrożony do praktyki medycznej przewodnik terapeutyczny. Jego wdrożenie wraz z odpowiednim systemem monitorowania ordynacji lekarskiej poprawi jakość leczenia oraz zwiększy racjonalność publicznych i prywatnych wydatków na leki. Dla wprowadzenia ww. rozwiązań niezbędne będą zmiany w ustawie o świadczeniach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych (zasady podpisywania przez NFZ umów z lekarzami ordynującymi leki w lecznictwie ambulatoryjnym, zasady monitorowania ordynacji lekarskiej oraz zadania Prezesa NFZ) oraz ustawie o urzędzie Ministra Zdrowia (zadania Ministra Zdrowia i ich finansowanie).
Przedstawiony projekt strategii e-Zdrowie na lata 2009-2013 jest wersją roboczą, która wymaga jeszcze znacznych nakładów pracy. Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan uważa, iż odpowiednio przeprowadzona informatyzacja w ochronie zdrowia jest niezbędna. Pozwoli na efektywniejsze wydatkowanie środków finansowych mających zapewnić odpowiedni poziom opieki zdrowotnej społeczeństwa. Przyczyni się do eliminacji nadużyć, pozwoli na szybszą eliminację nieefektywnych form leczenia.
Zależy nam na eliminacji marnotrawstwa środków finansujących ochronę zdrowia. Zwracamy uwagę, iż składka na ubezpieczenie zdrowotne ma największy - po składce na ubezpieczenie emerytalne - udział w całości pozapłacowych kosztów pracy, mających kluczowe znaczenie dla rynku pracy i konkurencyjności polskiej gospodarki.
Wychodząc z założenia, że celem opiniowania wersji roboczej dokumentu jest zachęcenie zainteresowanych stron do prac nad nim informujemy, iż Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan jest zainteresowana aktywnym uczestnictwem w pracach nad opracowaniem Strategii. Przy czym zwracamy uwagę, iż aby proces konsultacji był efektywny, niezbędnym jest odpowiednio wczesne informowanie o planowanych pracach, a same prace powinny zostać znacząco przyspieszone.
Źródło: PKPP Lewiatan - www.pkpplewiatan.pl
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?