Pierwsze Orki w listopadzie
Jesienią br. ruszy produkcja samolotów EM-11C Orka, które w całości zostały zaprojektowane i będą wytwarzane w Polsce, w Zakładach Lotniczych Margański & Mysłowski z Bielska-Białej. Seryjna linia produkcyjna zostanie przeniesiona do Kaniowa i zostanie ulokowana na terenie Parku Technologicznego Przemysłu Lotniczego.
Jeszcze w tym roku powstaną dwa pierwsze egzemplarze, które na początku 2009 r. trafią najprawdopodobniej do polskich klientów. Zainteresowanie polskimi samolotami jest spore, także wśród kupców z zagranicy. W przyszłym roku zostanie wykonanych kilka nowych egzemplarzy, a w kolejnych latach planowana jest produkcja seryjna: w przeciągu tygodnia montowany będzie jeden samolot. Koszt jednej Orki to 360 tys. dolarów.
Orka to przestronny, czteromiejscowy samolot wyposażony w wygodne, otwierane do góry drzwi, którego konstrukcja została wykonana z kompozytu węglowego. Napęd maszyny stanowią dwa silniki przeciwbieżne LYCOMING IO320 / LIO320 o mocy 160 koni mechanicznych i 2700 obrotach na minutę. Podwozie chowa się hydraulicznie. - Orka jest samolotem użytkowym, może służyć do celów zarobkowych - np. wykonywać loty taksówkowe, jak również świadczyć usługi patrolowe, które wymagają maszyn dwusilnikowych. Może być także z powodzenie wykorzystywana do szkoleń pilotów linii lotniczych czy transportu sanitarnego - powiedział Redakcji Portalu PAIiIZ Edward Margański, wiceprezes zarządu Zakładów Lotniczych Margański & Mysłowski.
Prace nad wykonaniem prototypu demonstracyjnego Orki rozpoczęły się w 2002 roku i trwały 14 miesięcy. W 2004 podjęto decyzję o przygotowaniu modelu przystosowanego do produkcji seryjnej. Jak podał serwis http://www.wnp.pl, bielski samolot był dwukrotnie wyróżniany w konkursie Ministerstwa Gospodarki, otrzymując nagrody dla najlepiej zaprojektowanego produktu na polskim rynku: Wzór Roku 2006 i Dobry Wzór 2006. - Zaletami naszego samolotu, które wyróżniają go wśród konkurencji są: zdolność do lądowania nawet w trudnych warunkach lotniskowych (np. na niewielkich, porośniętych trawą lotniskach), duże możliwości przezbrajania oraz łatwość użytkowania. Orka to samolot dla ludzi, a nie tylko dla pilotów - podkreśla Margański.
Przedsiębiorstwo istnieje od 1986 roku i było pierwszą po drugiej wojnie światowej polską prywatną firmą z branży lotniczej. Trzy lata temu Zakład Remontów i Produkcji Sprzętu Lotniczego, założony przez Edwarda Margańskiego, zmienił nazwę oraz status prawny na spółkę imienną Margański & Mysłowski Sp. z o.o. Największym sukcesem bielskich Zakładów Lotniczych było wyprodukowanie serii szybowców Swift i Fox, na których polscy szybownicy zdobyli tytuły mistrzów świata i Europy.
Źródło: Margański & Mysłowski / www.wnp.pl, z www.paiz.gov.pl
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?