PKP Intercity łamie prawa podróżnych
2,2 mln złotych - tyle zapłaci spółka PKP Intercity za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył karę pieniężną na przewoźnika PKP Intercity. Spółka zapłaci ponad 2 mln złotych m.in. za ograniczanie pasażerom prawa do zmiany umowy przewozu.
Chodzi o regulaminy ofert specjalnych: Bilet weekendowy, Bilet podróżnika, Wcześniej i taniej oraz regulamin przewozu osób i internetowej sprzedaży biletów. Według UOKiK spółka utrudniała pasażerom odstąpienie od umowy i uzyskanie zwrotu pieniędzy za niewykorzystany bilet.
- Spółka zastrzegała, że podróżny, który skorzystał z oferty promocyjnej PKP Intercity i kupił m.in. bilet weekendowy mógł go oddać tylko przed rozpoczęciem terminu ważności biletu, a bilet kupiony przez internet najpóźniej na dwie godziny przed odjazdem - informuje Urząd.
Zgodnie z prawem przewozowym bilet możemy oddać w dowolnej chwili, zanim zajęliśmy miejsce w pociągu. Spółka w swoim regulaminie skróciła natomiast termin na odstąpienie od umowy.
UOKiK przypomina jednocześnie, że przed rozpoczęciem podróży możemy zmienić termin odjazdu, miejscowość przeznaczenia oraz klasę pociągu. Mamy również prawo oddać bilet i żądać zwrotu pieniędzy.
Za łamanie zbiorowych interesów konsumentów PKP Intercity ma zapłacić karę w wysokości 2 282 390 złotych. Decyzja nie jest ostateczna - przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
W toku postępowania, trwającego od stycznia 2009 roku, spółka zaprzestała stosowania większości z zakwestionowanych postanowień - czytamy na stronie Urzędu.
Dariusz Madejski, e-prawnik.pl
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?