Plany inwestycyjne Lotniska Chopina w latach 2008 - 2012

Jeszcze rok temu niewielu wierzyło, że Terminal 2 zostanie oddany do użytku w terminie. Wszyscy sceptycy przekonali się, że się udało - normy europejskie zostały spełnione i Terminal 2 działa - powiedział Minister Infrastruktury Cezary Grabarczyk 30 października br. podczas konferencji prasowej zorganizowanej na warszawskim lotnisku Okęcie. W konferencji Plany inwestycyjne Lotniska Chopina w latach 2008 - 2012 wzięli również udział Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Tadeusz Jarmuziewicz i Naczelny Dyrektor Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze" Michał Marzec.

Minister Cezary Grabarczyk podkreślił, że z planami inwestycyjnymi PPL zostali zapoznani UEFA i organizatorzy EURO 2012. Porty Lotnicze Balice w Krakowie i Okęcie w Warszawie nie budzą zastrzeżeń ekspertów oceniających stan zaawansowania przygotowań Polski do organizacji mistrzostw Europy w piłce nożnej. Harmonogram prac został zaprezentowany tak, aby na bieżąco sprawdzać stan zaawansowania inwestycji. Do 2012 roku wszystkie zaplanowane inwestycje zostaną zrealizowane - zapewnił minister.

Branża lotnicza rozwija się mimo kryzysu. Przewidujemy, że w 2008 r. z polskich portów lotniczych skorzysta 22 mln pasażerów, oznacza to wzrost o około 20% w stosunku do ubiegłego roku. Zwiększa się również dynamika wzrostu liczby pasażerów w portach regionalnych. W 2007 r. porty regionalne po raz pierwszy odprawiły więcej pasażerów niż lotnisko Okęcie - dodał Minister C. Grabarczyk.

Minister T. Jarmuziewicz podkreślił, że dzięki wejściu w życie ustawy o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego pojawiła się olbrzymia szansa na rozwój infrastruktury lotniskowej w Polsce, zwłaszcza w portach regionalnych, ze względu na możliwość przekazywania na cele cywilne infrastruktury lotnisk wojskowych. Zapewnił także, że do 2012 roku lotnisko Okęcie będzie doskonale skomunikowane z siecią drogową i kolejową.

Podczas konferencji dyrektor M. Marzec podsumował inwestycje zrealizowane dotychczas oraz przedstawił plan realizacji inwestycji w latach 2008 - 2012. Najważniejsze projekty inwestycyjne, które zostaną w tym czasie zrealizowane, to dokończenie budowy Terminalu 2, modernizacja i rozbudowa nawierzchni lotniskowych i zintegrowanie dwóch istniejących dzisiaj budynków terminali (T2 i T2) w jeden spójny architektonicznie obiekt.

Porady prawne
 

----
Harmonogram prac przewiduje wybór do końca 2008 r. wykonawcy dokumentacji, na podstawie której realizowane będą planowane inwestycje.
Prace podzielone zostały na trzy etapy:
W pierwszym etapie zrealizowane zostaną inwestycje na płycie lotniska. Najważniejsze prace to: modernizacja istniejących nawierzchni lotniskowych, budowa nowych odcinków dróg kołowania, nowej płyty postojowej dla samolotów oraz nowej płyty do odladzania samolotów, dróg szybkiego zjazdu z pasów - rapid exit, a także budowa scentralizowanej infrastruktury paliwowej. Zakończenie prac budowlanych na płycie lotniska planowane jest na czwarty kwartał 2009 roku.
W drugim etapie dokończona zostanie budowa pirsu południowego Terminalu 2. Przed Terminalem 1 wybudowany zostanie pirs centralny, co dodatkowo zwiększy liczbę rękawów dla samolotów. Zakończenie prac budowlanych planowane jest na czwarty kwartał 2010 roku.
W ostatnim etapie Terminal 1 zostanie zmodernizowany oraz połączony z Terminalem 2. Obydwa budynki, po połączeniu w jeden obiekt, stworzą jednolity pod względem architektonicznym i organizacyjnym terminal. Prace nad połączeniem obydwu budynków rozpoczną się po dokończeniu budowy pirsu południowego i centralnego. Zostaną ukończone do połowy 2012 roku.
Najważniejsze prace, które zostały wykonane po zerwaniu umowy z konsorcjum FBL, które budowało Terminal 2, to przede wszystkim ukończenie i otwarcie Terminalu 2 (hali przylotów i odlotów oraz pirsu północnego), inwentaryzacja prac wykonanych przez konsorcjum, oddanie do użytku nowej drogi kołowania, płyty postojowej dla samolotów, parkingów przed Terminalem 2 (w sumie na 2600 miejsc), a także tunelu i kładki dla pieszych, które usprawniają ruch pieszy i drogowy w rejonie lotniska.

Źródło: www.mi.gov.pl


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika