Poczta Polska źle traktuje klientów

Przesyłki pieniężne są kradzione lub gubione, paczki i listy nigdy nie trafiają do odbiorców lub bywają uszkadzane, a klienci stoją w długich kolejkach, ponieważ organizacja pracy na poczcie jest nierzetelna - czytamy w raporcie NIK dotyczącym działalności Poczty Polskiej.

Badania Najwyższej Izby Kontroli obejmowały okres od 2006 roku do trzeciego kwartału roku ubiegłego. Izba zbadała 50 jednostek organizacyjnych Poczty Polskiej, m.in. Dyrekcję Generalną, Centrum Informatyki, Centrum Poczty i jego 14 oddziałów regionalnych, 17 oddziałów rejonowych i 8 węzłów ekspedycyjno-rozdzielczych.

Poczta Polska coraz gorzej radzi sobie z obsługą klientów. Urzędów pocztowych jest coraz mniej, a w tych które pozostają ogranicza się czas pracy. Są gminy, w których nie ma ani jednej placówki Poczty Polskiej - czytamy w raporcie NIK. Coraz mniej oddziałów jest otartych w soboty oraz przez całą dobę. Niekorzystne dla klientów zmiany zachodzą również w strukturze placówek - powstaje coraz więcej agencji pocztowych, które nie wykonują wszystkich rodzajów usług. Likwidowane są natomiast urzędy.

Co najbardziej denerwuje klientów?

W niektórych miejscowościach szukanie skrzynki pocztowej przypomina szukanie przysłowiowej „igły w stogu siana". W ciągu dwóch lat zlikwidowano ponad 2 tys. skrzynek, a na terenie niejednej gminy w ogóle nie znajdziemy miejsca, gdzie można wrzucić list. Przykładowo na terenie oddziału regionalnego w Krakowie 15 gmin wiejskich z 51 miejscowościami pozbawiona jest skrzynek na listy - alarmuje NIK.

Jeżeli znajdziemy już skrzynkę pocztową i wrzucimy do niej kopertę, to nie mamy pewności czy zostanie ona z niej wybrana przez listonosza na czas. Ponadto w żadnym ze skontrolowanych oddziałów regionalnych i rejonowych Centrum Poczty nie wywiązywano się z terminów doręczania wszystkich rodzajów przesyłek pocztowych. Wśród skarg i reklamacji, jakie składamy w urzędach Poczty Polskiej, aż 98 proc. dotyczyło opóźnień w doręczaniu i nieprzestrzegania procedur.

W zdecydowanej większości sprawdzonych urzędów kontrolerzy mieli zastrzeżenia do sposobu zabezpieczenia przesyłek. Dotyczyło to 11 z 17 oddziałów rejonowych Centrum Poczty, w których pojawili się ludzie z NIK.

- W efekcie przesyłki pieniężne kradziono lub gubiono, paczki i listy ginęły lub bywały uszkadzane. W 2006 r. odnotowano 41,1 tys. takich przypadków,  w 2007 r.  już 49,4 tys., a do września 2008 r. - 43,9 tys. - informuje Najwyższa Izba Kontroli.

Sprawcy czują się bezkarni i są rzadko wykrywani. Poczta Polska płaci natomiast odszkodowania - w skontrolowanym okresie przeznaczono na nie około 14 mln zł.

Klienci narzekają również na długie kolejki na poczcie. Przyczyną „wężyków" przed okienkami pocztowymi jest zła organizacja pracy urzędów i brak informacji, np. o tym, kiedy pracownicy poczty maja przerwę.

- Szczególnie dokuczliwym przejawem złej organizacji pracy są kolejki po odbiór awizowanych przesyłek. Zamiast doręczenia przesyłki adresatowi listonosz zostawia przed południem awizo, a przesyłkę wieczorem lub następnego dnia trzeba odebrać osobiście - czytamy w raporcie Izby.

Poczta Polska pogrążona w długach

Sytuacja ekonomiczna Poczty Polskiej jest coraz gorsza. W zeszłym roku straty wyniosły 144,2 mln zł. Według szacunków autorów raportu w tym roku będzie jeszcze gorzej, a straty mogą osiągnąć 215 mln zł. Dlaczego poczta traci? Według NIK przyczyną jest m.in. złe zarządzanie, nieracjonalne zatrudnienie, nierentowna współpraca z Bankiem Pocztowym oraz niekorzystne rozliczenia z firmami wykonującymi usługi.

Dariusz Madejski, e-prawnik.pl

Obserwuj nas na:

Potrzebujesz porady prawnej?

KOMENTARZE (2)

dota1965

27.5.2017 13:59:5

Re: Poczta Polska źle traktuje klientów

Pocztowcy mają problemy z rzetelny m wykonywaniem swej pracy dobrze ze nie mają problemów z pobieraniem swych poborów przesyłki giną i nawet wiem dlaczego.Regularnie w swej skrzynce znajduje korespondencje nie adresowana do.mnie.Różnego rodzaju listy są adresowane prawidłowo nie rozumiem dlaczego więc.nie dostarczane są tam gdzie powinny.Domyslam się iż. kierownictwo poczty nie zatrudnia czarnoskórych emigrantów z Burkina Faso nie znających polskiej literówki z całym szacunkiem do nich. Mam juz dość ganiania na pocztę i odnoszenia cudzej korespondencji.Jesli jeszcze raz znajdę ją. w swej skrzynce doprowadzę do tego aby pani kierownik i naczelnik osobiście ją. ode mnie odebraly i dostarczyly komu trzeba jesli same nie potrafią nauczyć tego swych podwładnych

Bogusława Wełpa

27.6.2012 11:53:9

Re: Poczta Polska źle traktuje klientów

listy i paczi zwykłe są dostarczane w długim terminie lub zupełnie giną a nikt z to nieodpowiada i nie raagują pracownicy na zgłaszający problem przez klijetów' Wysłalam do łodzi list do córki w niesiącu lutym tego roku i nie doszedł dzwoniłam odszukałam na którą pocztę doszedł kto obsługuje rejon gdzie córka mieszka a pani mi odpowiada proszę z listonoszem to sprawa listonosza a nie moja trzeba było wysłać poleconym a nie priorytetem zwykłym

Pokaż wszystkie komentarze (2)

Dodaj komentarz

DODAJ KOMENTARZ

ZOBACZ TAKŻE:

  • 10.4.2017

    Uwolnić ptactwo

    Złagodzono ograniczenia związane z występowaniem grypy ptaków. Jakie organiczenia zniesiono? Od kiedy można wypuszczać ptactwo domowe?

  • 13.9.2018

    „Poczta Polska” sprzeda lokal z bonifikatą...

    Poczta Polska SA będzie mogła sprzedawać z bonifikatą samodzielne lokale mieszkalne najemcom, znajdujące się w należących do niej budynkach niemieszkalnych. Możliwy więc będzie wykup mieszkań (...)

  • 30.5.2017

    Łatwiejsza aktywacja Profilu Zaufanego na poczcie

    Profil Zaufany (eGO) można już aktywować odwiedzając dowolną z 4.500 placówek pocztowych. To jeden z pierwszych, bardzo ważnych efektów porozumienia, jakie podpisała Poczta Polska (...)

  • 8.3.2017

    Szykuje się skuteczniejszy pobór abonamentu RTV

    Abolicja dla osób posiadających zaległości z tytułu nieuiszczania opłat abonamentowych, uproszczona rejestracja odbiorników i poprawa skuteczności poboru abonamentu RTV, a tym samym (...)

  • 25.5.2017

    Nie unikniesz abonamentu RTV!

    Rzadowy projekt ustawy o zmianie ustawy o opłatach abonamentowych oraz ustawy o radiofonii i telewizji przewiduje poprawę poboru opłat abonamentowych dotyczących radia i telewizji. Przykładowo dostawcy (...)