Promowanie ekologicznie czystych i energooszczędnych pojazdów w transporcie drogowym

Parlament Europejski przyjął projekt dyrektywy, której celem jest promowanie czystych i energooszczędnych pojazdów. Przy zamówieniach publicznych na nowe pojazdy, wśród kryteriów wyboru władze publiczne będą musiały uwzględniać nie tylko cenę, ale również wpływ na środowiskowego nabywanych pojazdów. Dyrektywa ma na celu stworzenie zachęt dla przemysłu do rozwoju i inwestowania w przyjazne środowisku pojazdy.

Proponowana dyrektywa była przedmiotem intensywnych negocjacji miedzy przedstawicielami instytucji zaangażowanych w proces legislacyjny. Głównym punktem porozumienia, które udało się osiągnąć jest zobowiązanie do włączania kosztów operacyjnych zużycia energii podczas cyklu użytkowania oraz emisji CO2 i zanieczyszczeń jako kryteriów udzielenia zamówień publicznych na nowe pojazdy w transporcie drogowym. Parlamentowi udało się przekonać państwa członkowskie do utrzymania tego wymogu w dyrektywie, choć przewidziano zapisy, które pozwolą na pewna elastyczność w jego stosowaniu.

Porady prawne

Dyrektywa będzie obowiązywać w procedurze zamówień publicznych, ale także przy zakupie nowych pojazdów przez podwykonawców działających na zlecenie władz publicznych bez względu na to, czy są oni podmiotami publicznymi czy prywatnymi. Zakresem dyrektywy objęte będą również zakupy taboru przez podmioty świadczące usługi w zakresie transportu publicznego, choć państwa członkowskie będą mogły wyłączyć z zakresu dyrektywy mniejsze zamówienia, aby uniknąć dodatkowych kosztów administracyjnych. Wyłączyć będzie można również pojazdy specjalne lub specjalnego przeznaczenia, takie jak pojazdy budowlane, pojazdy wykorzystywane w portach morskich lub lotniczych, na potrzeby wojska lub obrony cywilnej, pożarnictwa i przez służby porządkowe.

W UE każdego roku władze publiczne dokonują zakupów 110 tysięcy samochodów osobowych, 110 tysięcy lekkich pojazdów ciężarowych (furgonów), 35 tysięcy pojazdów ciężarowych i 17 tysięcy autobusów.

Państwa członkowskie musza wdrożyć zapisy dyrektywy w ciągu 18 miesięcy od jej wejścia w życie. Dyrektywa wejdzie w życie 20 dnia po opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym UE.

Dan JØRGENSEN (PSE, DK)

Sprawozdanie w sprawie propagowania ekologicznie czystych i energooszczędnych pojazdów w transporcie drogowym

Źródło: Serwis prasowy Parlamentu Europejskiego, redakcja polska

 


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika