Przelew nie doszedł. Co możesz zrobić?
Sprawdzisz w internecie, gdzie opłacanie rachunków jest bezpieczne. Gdy pieniądze nie dojdą na czas, to bez problemu je odzyskasz.
W punktach kasowych można opłacać rachunki m.in. za telefon, gaz, prąd, wodę czy uregulować ratę kredytu. Takie okienka znajdziemy w wielu supermarketach.
Korzystamy z nich głównie dlatego, by zaoszczędzić czas – płacimy np. podczas zakupów w sklepie lub w przy okazji tankowania samochodu. Niewielu z nas wie jednak, że takie transakcje finansowe mogą być niebezpieczne. Nowe przepisy mają to zmienić.
Od 23 października obowiązuje ustawa o usługach płatniczych. Dokument ma pomóc konsumentom w ten sposób, że zabezpieczy ich przed ewentualnym bankructwem okienka czy niezrealizowaniem przelewu w terminie. W końcu będziemy pewni, że pieniądze dotrą na konto adresata.
Kto ma się zajmować naszymi pieniędzmi?
Ustawa wprowadza dwa rodzaje podmiotów, które będą świadczyć usługi płatnicze. Pierwszy to instytucja płatnicza, drugi – biuro usług płatniczych. Czym będą się różnić? Przykładowo biuro zajmie się jedynie pośrednictwem w przekazywaniu wpłat. Opłacimy w nim rachunki, lecz np. nie wymienimy złotówek na euro. Natomiast w instytucji oprócz opłacenia rachunków będziemy mogli wymienić również waluty.
Ponadto biura będą punktami mniejszymi, których miesięczne obroty nie mogą przekroczyć 500 tys. euro. To właśnie większość dzisiejszych okienek kasowych zacznie się przekształcić w takie punkty. Nowi na rynku mogą częściej zakładać biura, ponieważ nie trzeba mieć przy tym kapitału założycielskiego. W przypadku instytucji wynosi on od 20 do 125 tys. euro.
Ważne jest to, że zarówno biuro jak i instytucja będą musiały mieć gwarancje lub ubezpieczenie bankowe oraz być zarejestrowane w Komisji Nadzoru Finansowego.
Ustawa daje usługodawcom jednak cały rok na dostosowanie swoich działalności do nowego prawa, przez 6 miesięcy mogą oni kontynuować działalność bez wpisu do rejestru prowadzonego przez KNF. Oznacza to, że jeszcze przez jakiś czas okienka kasowe, które później przekształcą się w biura, mogą działać na starych zasadach. Nie dotyczy to tylko punktów, które dopiero będą otwierane.
Płacisz w okienku? Sprawdź, na co uważać
Teraz osoba prowadząca okienko kasowe nie musi spełniać większych wymagań. Wystarczy, że otworzy działalność gospodarczą.
Na jakich zasadach działa okienko kasowe i jak bezpiecznie dokonywać płatności w takich placówkach?
(z poradnika UOKiK)
- pamiętajmy, że wpłata pieniędzy pośrednikowi nie oznacza automatycznego przekazania pieniędzy na rachunek odbiorcy – np. zakładu energetycznego czy banku. Rachunek uznawany jest za opłacony dopiero wówczas, gdy przelew trafi na konto wierzyciela;
- powierzając agencji finansowej przekazanie pieniędzy wystawcy rachunku, konsumenci robią to na własną odpowiedzialność. Za brak wpłaty w terminie odpowiada tylko i wyłącznie klient i może zostać obciążony
odsetkami naliczonymi za zwłokę w regulowaniu zobowiązań;
- przed skorzystaniem z pośrednictwa punktów kasowych należy zapoznać się z regulaminem świadczenia przez
nie usług – przede wszystkim ustalić, po jakim czasie nasze pieniądze trafią na właściwe rachunki oraz jaka jest procedura reklamacyjna, w przypadku opóźnionych wpłat na docelowe konto;
CO ZROBIĆ, GDY PRZELEW NIE DOTARŁ NA CZAS?
GDZIE SPRAWDZISZ, KTÓRE KASY SĄ WIARYGODNE?
CZYT
Jeśli pomimo opłacenia rachunku w okienku pieniądze nie dotarły do ostatecznego odbiorcy, np. gazowni - należy jak najszybciej wyjaśnić to z przedsiębiorcą.
- Przede wszystkim mamy prawo domagać się zwrotu zapłaconej kwoty w związku z nienależytym wykonaniem zobowiązania – wyjaśnia Urząd Ochrony konkurencji i Konsumentów. Prawo do odzyskania przekazanych środków przysługuje nam także w przypadku upadłości okienka.
Aby złożyć reklamację najlepiej udać się z potwierdzeniem dokonania wpłaty do punktu, w którym został zapłacony rachunek. Odzyskanie pieniędzy może być jednak trudne, gdy przedsiębiorca nie miał ubezpieczenia. – Praktyka pokazuje, że za nieuczciwe działania pośredników finansowych wielokrotnie muszą płacić ich klienci, którzy zobowiązani są uiścić odsetki za zwłokę w płatnościach, a niekiedy również ponownie opłacić rachunek – zaznacza UOKiK.
W przypadku indywidualnego sporu z przedsiębiorcą możemy skorzystać z pomocy miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów. Bezpłatne porady udzielane są również przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich.
Skończą się problemy z odzyskaniem pieniędzy
Nowa ustawa wprowadza zasadę, że każdy podmiot świadczący usługi płatnicze musi mieć gwarancję bankową lub ubezpieczenie. Co to zmieni? W przypadku, gdy np. biuro usług płatniczych nie zrealizuje przelewu i zbankrutuje, to wpłaconą kwotę odzyskamy bez problemu od ubezpieczyciela bądź gwaranta. Ponadto firmy, w których będziemy płacić rachunki, poniosą pełną odpowiedzialność za wszystkie nieprawidłowości w realizacji transakcji, np. za niedostarczenie przelewu czy jego opóźnienie.
Sprawdzisz w sieci, gdzie nie warto płacić rachunków
Ważną zmianą z punktu widzenia konsumenta będzie również możliwość zapoznania się z listą, na której znajdziemy wszystkich pośredników mających zezwolenie na świadczenie usług płatniczych. Jak wcześniej wspominaliśmy, za 6 miesięcy każdy przedsiębiorca będzie musiał być dopisany do takiego rejestru.
KNF ma prowadzić rejestr w systemie informatycznym1. Rejestr jest jawny i dostępny dla osób trzecich przez stronę internetową KNF.
2. Rejestr składa się z części dotyczących:
1) krajowych instytucji płatniczych, ich agentów i oddziałów;
2) kas oszczędnościowo-kredytowych i ich oddziałów;
3) biur usług płatniczych, ich agentów i oddziałów.
Na stronie internetowej KNF sprawdzimy również listę tych pośredników, którzy stracili zezwolenie na prowadzenie działalności.
Dariusz Madejski, e-prawnik.pl
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?