Reklamacja prezentu - jak i kiedy to zrobić?
W pierwszej kolejności możemy żądać bezpłatnej naprawy lub wymiany towaru na nowy. Gdy jest to niemożliwe, to domagajmy się zwrotu pieniędzy.
Musimy pamiętać, że reklamować można jedynie produkt, który jest niezgodny z umową kupna. Po pierwsze będzie tak wtedy, gdy nie nadaje się on do celu, w jakim powinien być używany. Będzie tak np. z butami, w których odpada obcas czy rowerem z niedziałającymi przerzutkami.
Do reklamacji mamy prawo również w sytuacji, gdy prezent nie posiada właściwości, o jakich zapewniał nas sprzedawca lub które wynikały np. z reklamy telewizyjnej. Można więc zareklamować zabawkę, która powinna, a nie świeci w ciemności lub parasolkę, która przemokła przy pierwszym deszczu.
Po trzecie reklamację można zgłosić w sytuacji, gdy kupiony produkt został nieprawidłowo zamontowany lub uruchomiony, jeśli czynności te zostały wykonane w ramach umowy sprzedaży przez sprzedawcę albo przez kupującego według instrukcji otrzymanej w sklepie. Przykladem będzie tutaj np. telewizor, który został źle zamontowany na ścianie w naszym salonie.
Przygotuj kartkę papieru i długopis
Najlepiej złożyć reklamację na piśmie dołączając do niej dowód sprzedaży (paragon, faktura). Powinna ona zawierać takie informacje jak: data zgłoszenia, nasze dane oraz dane sprzedawcy, określenie towaru, który jest niezgodny z umową oraz opisanie jego wad.
Sprzedawca nie może ograniczać naszego prawa do reklamacji. Informacje w stylu „Po odejściu od kasy reklamacji nie uwzględniamy” są łamaniem prawa.Napiszmy w niej również, czy wybieramy nieodpłatną naprawę towaru, czy wymianę na nowy. To do nas należy wybór, którą opcje wybierzemy. Sprzedawca nie ma prawa narzucać nam tutaj swojej woli. Pamiętajmy jednak, że wymiana może być niemożliwa np. wtedy, gdy produkt został już wycofany ze sprzedaży.
Spisany formularz możemy złożyć osobiście lub listownie. W tym drugim przypadku wyślijmy pismo za potwierdzeniem odbioru. Dzięki temu bez problemu udowodnimy termin jego złożenia, co jest bardzo ważne dla dalszego biegu sprawy.
Nie przegap terminów
Reklamację można składać w ciągu dwóch lat od daty, która widnieje na paragonie czy fakturze sprzedaży. W przypadku rzeczy używanej termin może być skrócony do roku.
Najlepiej jednak zrobić to jak najszybciej. Gdy zareklamujemy wadliwy prezent przed upływem 6 miesięcy od nabycia, to sprzedawca musi udowodnić konsumentowi, że sprzedał mu towar zgodny z umową. Pamiętajmy też, że wady należy zgłosić nie później niż 2 miesiące po ich wykryciu.
Sklep musi zareagować w dwa tygodnie
Sprzedawca ma maksymalnie 14 na ustosunkowanie się do naszej reklamacji. Gdy w tym czasie nie dostaniemy ze sklepu żadnego pisma (liczy się data na stemplu pocztowym), to uznaje się, że uznał nasze skargi. Gdy stwierdzi jednak, że nie ma możliwości wymiany lub naprawy, to powinniśmy zażądać obniżenia ceny lub zwrotu pieniędzy za wadliwy przedmiot. Trzeba wtedy napisać w ciągu 14 dni kolejne pismo do sklepu.
Reklamacja towarów z przeceny
Jest ona możliwa wtedy, gdy niższa cena wynikała z promocji lub wyprzedaży, a sam produkt został kupiony jako pełnowartościowy, czyli bez usterek.
Inaczej będzie, gdy powodem obniżenia ceny jest jakaś wada towaru, o której wiedzieliśmy płacąc za przedmiot. Wówczas możemy reklamować tylko te wady, które nie zostały ujawnione. Przykładowo kupując ekspres do kawy sprzedawca poinformował nas o zacinaniu się włącznika urządzenia, ale nie powiedział, że zbiornik na wodę ma rysy. Nie możemy wtedy złożyć reklamacji z powodu włącznika, ale z powodu rys – jak najbardziej.
Wadliwy prezent z e-sklepu
Prezenty kupione w sklepach internetowych możemy reklamować na takich samych zasadach, jak te, które zostały nabyte w sklepach tradycyjnych.
Mikołaje z czekolady, jogurty, napoje
Prawo chroni nas również wtedy, gdy kupujemy żywność. Jeśli okaże się ona nieświeża, to zawsze przysługuje nam prawo do reklamacji. Składamy ją u sprzedawcy. Żywność paczkowaną można reklamować w terminie 3 dni od chwili otwarcia, natomiast produkty spożywcze sprzedawane luzem - 3 dni od momentu zakupu.
Podobnie jak w przypadku reklamacji telewizorów, zabawek czy sprzętu AGD, tak i tutaj potrzebny nam będzie dowód zakupu. Dlatego do czasu otwarcia żywności nie wyrzucajmy paragonów, które na nasze żądanie powinien wydawać nie tylko sprzedawca w sklepie, ale również handlujący na targowisku czy bazarze.
Gdzie szukać pomocy w razie problemów?
W razie jakichkolwiek wątpliwości i kłopotów związanych z reklamację produktów bezpłatną pomoc uzyskamy od powiatowych lub miejskich rzeczników konsumentów. Znajdziemy ich w całej Polsce w urzędach miasta lub starostwach powiatowych. Bezpłatne informacje udzielane są telefonicznie, pocztą elektroniczną bądź bezpośrednio w biurach rzeczników.
Dariusz Madejski, e-prawnik.pl
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?