Reklamacja produktu kupionego przez internet? Masz więcej praw
Zwrot produktu kupionego przez Internet - tylko nieużywanego oraz w oryginalnym i nienaruszonym stanie? To praktyka nie zgodna z prawem.
Konsument, który kupuje przez internet ma więcej możliwości niż klient sklepu stacjonarnego. Prawo daje internautom 10 dni na zwrot towaru kupionego w sieci. Z tego przywileju nie mogą skorzystać klienci sklepów tradycyjnych - zaznacza UOKiK.
Kupując przez Internet, konsument nie ma możliwości obejrzenia i sprawdzenia produktu, dlatego ma prawo to zrobić po odebraniu przedmiotu - w ramach tzw. zwykłego zarządu. Oznacza to, że można otworzyć opakowanie, aby przymierzyć okulary lub sprawdzić, czy dostarczono soczewki o odpowiedniej mocy. W takiej sytuacji nie traci prawa do odstąpienia od umowy.
Zgodnie z przepisami, jeżeli konsument zwraca towar, odsyła go przedsiębiorcy na własny koszt. Sprzedawca natomiast niezwłocznie zwraca klientowi kwotę, którą zapłacił za towar oraz za wysłanie przesyłki konsumentowi.
Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów UOKiK ukarał ostatnio sklep Vision Express została nałożona kara ponad 360 tys. zł. wątpliwości prezes UOKiK wzbudziło sześć postanowień zawartych w regulaminie sklepu internetowego prowadzonego przez Vision Express, które ograniczały prawa e-klientów.
Zgodnie z warunkiem sklepu internetowego, klient mógł zwrócić tylko produkt nieużywany, w oryginalnym i nienaruszonym stanie. Ponadto zastrzegał, że klient, który odstępuje od umowy, nie będzie mógł liczyć na zwrot kosztów wysyłki zamówionego towaru, a produkt kupiony przez Internet mógł być zwrócony tylko nieużywanego oraz w oryginalnym i nienaruszonym stanie. Spółka zaprzestała stosowania kwestionowanych klauzul.
Źródło: UOKiK
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?