Reklamy nie naruszą prywatności hałasem
Poziom głośności emitowanych reklam nie powinien przekraczać poziomu głośności audycji je poprzedzających - zakłada rozporządzenie KRRiT. Nowe przepisy zaczną obowiązywać już w czerwcu.
Rozporządzenie w sprawie sposobu prowadzenia działalności reklamowej i telesprzedaży w programach radiowych i telewizyjnych jest odpowiedzią Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji na liczne skargi widzów - poparte interwencją Rzecznika Praw obywatelskich - na „ryczącą" reklamę.
- Z otrzymywanych skarg wynika jednoznacznie, że celowe zwiększanie natężenia dźwięku przez nadawców telewizyjnych w trakcie emisji reklam jest negatywnie odbierane przez wielu telewidzów. Ponadto, wydaje się, że niespodziewane zwiększanie natężenia dźwięku od kilku do nawet kilkunastu decybeli przy nadaniu reklamy, która nie musi interesować telewidza, w przerwie programu stanowi naruszenie ich prywatności - pisał w roku 2006 do przewodniczącej KRRiT Jan Kochanowski.
Rzecznik zwracał jednocześnie uwagę, że spokój psychiczny należy niewątpliwie do otwartego katalogu dóbr osobistych chronionych na podstawie art. 23 kodeksu cywilnego.
Przedstawione przez Radę rozporządzenie stanowi, że poziom głośności emitowanych reklam i telesprzedaży nie powinien przekraczać poziomu głośności audycji je poprzedzających.
Aby określić głośność komunikatów każdy nadawca zostanie zobowiązany do porównania poziomu głośności audycji nadawanych w okresie 20 sekund przed rozpoczęciem emisji reklam i telesprzedaży z poziomem głośności tych reklam.
Dokument został już opublikowany już w Dzienniku Ustaw (Dz.U. rok 2010, nr 3, poz. 20). Przepisy wejdą w życie dniu 14 czerwca 2010 roku.
Dariusz Madejski, e-prawnik.pl
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?