Rewolucja w obsłudze klientów ZUS

Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpoczął budowę Platformy Usług Elektronicznych, która ułatwi klientom ZUS korzystanie z jego usług. W skład platformy wchodzić będzie nowy portal internetowy oraz Centrum Informacji Telefonicznej, a także zintegrowany system zarządzania czasem oczekiwania klientów w placówkach ZUS. Przedsięwzięcie zaplanowano na trzy lata. 

Projekt przewiduje stworzenie nowego portalu informacyjnego dla klientów i przedsiębiorców oraz infrastrukturę ułatwiającą dostęp do usług. Ubezpieczeni i płatnicy składek wyposażeni w kwalifikowany podpis elektroniczny będą mogli pobrać z portalu wnioski oraz wypełnić je i przesłać do ZUS w formie elektronicznej. Użytkownicy będą mogli tworzyć własne profile dostępne po zalogowaniu. Za pośrednictwem portalu możliwe będzie także sporządzanie i weryfikowanie dokumentów ubezpieczeniowych. Portal dostępny będzie w sieci telefonii komórkowej poprzez serwisy SMS/MMS i WAP.

Porady prawne

- W 2011 r. płatnicy będą mogli przez internet sprawdzić m.in. czy wszystkie składki za pracowników zostały zapłacone terminowo. Także ubezpieczeni będą mogli się upewnić, że ich pracodawcy na bieżąco regulowali płatności składek - powiedział Piotr Starzyk, członek Zarządu ZUS ds. Informatyki.

Powstanie też Centrum Informacji Telefonicznej, dzięki któremu klienci ZUS będą mogli uzyskać informacje na interesujące ich tematy, a także telefonicznie złożyć wniosek, bez konieczności kierowania go na piśmie.
Dostęp do danych przez niepowołane osoby zostanie zabezpieczony m.in. przez stosowanie e-podpisu oraz tworzenie indywidualnych profili użytkowników.

- Chcemy stworzyć taki system dostępu, aby nikt nie mógł się podszyć pod inną osobę. Z tego też powodu będziemy zachęcać ubezpieczonych i płatników składek do korzystania z bezpiecznego e-podpisu. Jednocześnie pozostałe osoby, które nie będą mieć takiego podpisu, będą musiały krok po kroku odpowiadać na pytania systemu, aby potwierdzić swoją tożsamość - dodaje Piotr Starzyk.

W ramach Platformy Usług Elektronicznych powstanie także zintegrowany system zarządzania czasem oczekiwania klientów w placówkach ZUS, w ramach którego zakupione zostaną systemy kolejkowania, a już zainstalowane urządzenia zostaną przystosowane do współpracy z całą platformą. Będzie można np. zamówić spotkanie z pracownikiem Zakładu na konkretną godzinę i monitorować czas oczekiwania.
Koszt przedsięwzięcia zaplanowanego na 3 lata wyniesie 30 mln euro i w 85 proc. zostanie pokryty ze środków unijnych.

Mikołaj Skorupski
Rzecznik Prasowy ZUS

Źródło: http://e-inspektorat.zus.pl


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika