Sourcedin - komunikacja B2B zwiększa konkurencyjność usług prawniczych
Polski rynek prawniczy według szacunków może być wart nawet 2 mld złotych. Liczba chętnych na kawałki tego tortu ciągle rośnie, konsekwentnie zwiększając konkurencję.
Rynek usług prawniczych to dynamiczna przestrzeń, zależna w dużej mierze od zmian demograficznych i gospodarczych. Konsekwentnie rośnie liczba absolwentów prawa i egzaminów zawodowych, wielokrotnie przewyższając liczbę prawników wychodzących z rynku. Podczas, gdy jeszcze pod koniec lat 90-tych tylko 742 osoby realizowały aplikację adwokacką a 1.728 radcowską, w ostatnim roku grupy te osiągnęły rozmiar odpowiednio 6.167 i 10.338 osób. W czasie ostatniej dekady, od 2004 roku, łączna liczba adwokatów i radców prawnych wzrosła o 68% z 23,0 do prawie 38,8 tysięcy. Mimo wciąż wysokiego popytu na usługi adwokackie czy radcowskie, zwłaszcza w sektorze biznesowym konkurencja wśród prawników nie słabnie – statystyczna liczba spraw karnych prowadzonych przez jednego adwokata spadła w ciągu ostatnich lat z ponad 200 rocznie do 74 w 2013 r.
Większość prawników, niezależnie od nieustającego zapotrzebowania ich usługi musi pogodzić się z zejściem z piedestału szanowanego, już z racji samego wykształcenia, mecenasa do poziomu nowoczesnego przedsiębiorcy. W dobie powszechnego outsourcingu i zawirowań gospodarczych rywalizacja o klienta wymaga od prawników sięgania po nowoczesne narzędzia oraz optymalizacji kosztów. Korzystając ze sprawdzonych przez inne branże platform komunikacyjnych B2B także prawnicy mogą rozszerzać pole poszukiwania klientów i współpracowników.
Rosnący popyt na usługi prawne nie zmniejsza konkurencji na rynku
Popyt na usługi prawnicze wiąże się z dynamicznym rozwojem przedsiębiorczości, zwłaszcza w sektorze MŚP. Różnorodność sfer obsługiwanych przez nowe firmy i start-upy pociąga za sobą zapotrzebowanie na sprofilowane wsparcie prawne. W tak dynamicznym środowisku, chętnie wykorzystującym nowe technologie i komunikację internetową przed prawnikami stawiane są takie same wymagania jak przed innymi współpracownikami i podwykonawcami.
Ważną grupą kształtującą standardy wymagań, w tym dotyczących optymalizacji kosztów prawniczych są ich koledzy po fachu. Prawnicy przedsiębiorstw to rosnąca w siłę, nowoczesna grupa zawodowa, korzystająca z wielu innowacyjnych narzędzi z zakresu zarządzania - wykazuje badanie Dyrektorów Działów Prawnych Polskiego Stowarzyszenia Prawników Przedsiębiorstw.*
Stan ten potwierdza też badanie Chief Legal Officer Survey 2014 przeprowadzone przez Altman Weil**. Jak pokazała analiza, ostatnia recesja, choć ograniczyła zasoby firmowych działów prawnych, to często zwiększyła ich przewagę w relacjach z doradcami zewnętrznymi. Szefowie departamentów prawnych w przedsiębiorstwach i korporacjach są znaczącymi nabywcami usług prawniczych na rynku i to oni stawiają wymagania kancelariom obsługującym firmy.
Wśród największych oczekiwań wobec zewnętrznych kancelarii, główni prawnicy firmowi stawiali, obok redukcji kosztów (58,2% badanych) i efektywności w zarządzania projektami (57%) także wdrożenie systemów komunikacji (30,9%) czy efektywne posługiwanie się technologiami (10,3%). Konieczność obniżania cen stawia przed wieloma podmiotami z branży duże wyzwanie. Receptą na zwiększenie konkurencyjności na rynku może być zastosowanie rozwiązań z powodzeniem działających w sektorze handlowo–usługowym.
Prawnik w sieci – nowe narzędzia zwiększenia konkurencyjności
Wirtualizacja procesów biznesowych w każdym właściwie segmencie rynku niesie ze sobą szereg korzyści biznesowych. Wykorzystanie nowoczesnych platform komunikacyjnych pomiędzy firmami z różnych branży pozwala uprościć i zautomatyzować przebieg transakcji na wszystkich jej etapach, począwszy od analizy rynku w poszukiwaniu partnerów i porównania ich ofert, przez negocjacje online i zawarcie umów, po rejestrację wszystkich transakcji dającą możliwość oceny współpracy i monitorowania kosztów. Przykładem technologii stworzonej do budowania sieci kontaktów handlowych, wykorzystujących systemy automatyzacji przekazu jest aplikacja Sourcedin. Narzędzie dostępne z poziomu przeglądarki internetowej nie wymaga instalacji dodatkowego oprogramowania, dzięki czemu może być stosowane zarówno przez duże kancelarie, jak i profesjonalistów działających na własną rękę.
Sourcedin pozwala zoptymalizować koszty dotarcia do klientów i współpracowników, możliwość rozszerzenia zasięgu i zdobywania nowych rynków. Korzystanie z rozwiązań internetowych umożliwia wzrost konkurencyjności także usług prawniczych i pomaga początkującym kancelariom tworzyć wizerunek nowoczesnego i solidnego partnera biznesowego. System, pozwalając na selekcję partnerów w oparciu o rekomendacje, premiuje zaufane podmioty, wpływając na wzrost konkurencyjności najsolidniejszych firm. Transparentność warunków transakcji i ocen w ramach platformy może zaprocentować także w branży prawniczej.
Prawo w służbie biznesu musi komunikować się jego językiem
Nowoczesne technologie zmieniają oblicze biznesu. Nie pozostaje to bez wpływu na rynek usług prawniczych. Poza dopasowywaniem regulacji wielu procesów do nowych realiów, wymaga też zmiany podejścia do świadczonych przez prawników usług. Aplikacje takie jak Sourcedin umożliwiają wejście w nowy wymiar dialogu pomiędzy firmami z różnego sektora i zwiększają efektywność współpracy. To rozwiązanie agregujące funkcje wielu ośrodków komunikacji w jednym intuicyjnym panelu, usprawniając przepływu danych i informacji pomiędzy partnerami biznesowymi. Skuteczność platformy Sourcedin w kontaktach B2B sprawdzi się również w podnoszeniu konkurencyjności usług prawniczych, która wydaje się być kluczowym wyzwaniem w obliczu dynamicznego wzrostu tego rynku.
*Pierwsze w Polsce badanie Dyrektorów Działów Prawnych Polskiego Stowarzyszenia Prawników Przedsiębiorstw zrealizowane przez firmę TheStorm w lutym i marcu 2014 r.
** Cykliczne badanie Chief Legal Officer Survey firmy konsultingowej Altman Weil, przeprowadzone we wrześniu i październiku 2014 r. http://www.altmanweil.com/CLO2014/
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?