Utrudnianie przedsiębiorcom dostępu do sieci telekomunikacyjnej budynku czy stosowanie niedozwolonych klauzul w umowach zawieranych z konsumentami - oto popularne, choć bezprawne praktyki spółdzielni mieszkaniowych.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzi obecnie dziewięć spraw, dotyczących spółdzielni. Trzy poprzednie zakończyły się stwierdzeniem naruszenia prawa. Zgodnie ze sprawozdaniem UOKiK, pozycji dominującej nadużyły Spółdzielnia Mieszkaniowa im. B. Chrobrego w Łodzi oraz Konstantynowska Spółdzielnia Mieszkaniowa w Konstantynowie Łódzkim. Nałożone zostały na nie kary odpowiednio 6 040 i 16 066 złotych.
W obu przypadkach podstawą do podjęcia działań były zawiadomienia przedsiębiorców telekomunikacyjnych, którym odmówiono zgody na rozpoczęcie świadczenia usług odbioru telewizji kablowej i dostawy internetu. W praktyce ucierpieli na tym mieszkańcy, którzy zostali pozbawieni wyboru najlepszej na rynku oferty. Decyzje UOKiK w ich sprawach nie są jednak ostateczne. Przedsiębiorcy odwołali się do sądu.
Trzeci przypadek dotyczył natomiast Spółdzielni Mieszkaniowej w Grudziądzu, która stosowała praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów, za co została na nią nałożona kara w wysokości 67 108 zł. UOKiK przeanalizował bowiem regulamin świadczenia usług telekomunikacyjnych spółdzielni i zakwestionował postanowienia tożsame z wpisanymi do rejestru klauzul niedozwolonych oraz sprzeczne z prawem telekomunikacyjnym. Wątpliwości urzędników wzbudził m.in. warunek nakładający na abonentów podwójne kary za opóźnienia w spłacie: odsetki oraz dodatkową opłatę za ponowne podłączenie.
Zgodnie z prawem, pobieranie podwójnych sankcji od dłużników jest zabronione. Ponadto Prezes UOKiK miał zastrzeżenia do postanowienia błędnie informującego, że konsument odstępujący od umowy z powodu podwyżki cen musi zwrócić przyznaną ulgę. Zgodnie z prawem, w takiej sytuacji przedsiębiorca nie może żądać od konsumenta zwrotu bonifikaty. Spółdzielnia postanowiła nie odwoływać się już do sądu i zapłaciła nałożoną karę.
Wszystkim przedsiębiorcom nakazano zmianę dotychczasowych praktyk.