System pobierania abonamentu RTV niezgodny z konstytucją?

Wadliwy system pobierania abonamentu sprawia, że coraz więcej osób nie uiszcza tej opłaty. Prowadzi to do znacznego zmniejszenia środków finansowych, którymi dysponują media publiczne. W konsekwencji więcej zapłacą ci, którzy abonament opłacają - twierdzi Rzecznik Praw Obywatelskich.

Trybunał Konstytucyjny rozpozna jutro wniosek Rzecznika Praw Obywatelskich dotyczący pobierania i egzekucji opłat abonamentowych.

Janusz Kochanowski zakwestionował art. 7 ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 roku o opłatach abonamentowych już w zeszłym roku. Trybunał dwukrotnie odkładał wydanie wyroku w tej sprawie.

Rzecznik zaznaczył we wniosku, że uznaje potrzebę istnienia mediów publicznych oraz zasadę przymusowego gromadzenia środków publicznych na realizację ich misji.

Jego zarzuty dotyczą jednie systemu poboru abonamentu. Według rzecznika doprowadził on do całkowitego zaprzeczenia zasadom powszechności, sprawiedliwości i równości ponoszenia ciężarów publicznych.

Wadliwe mechanizmy, które mają zabezpieczać wypełnienie obowiązku abonamentowego przez wszystkich zobowiązanych, doprowadzą do podwyższenia tych opłat. - Podwyżka uderzy jedynie w jednostki płacące abonament - twierdzi Kochanowski.

Posiadanie sprawnego odbiornika radiofonicznego lub telewizyjnego łączy się z obowiązkiem zarejestrowania go w placówkach operatora publicznego, którym jest "Poczta Polska".

- Podmiot ten zajmuje się pobieraniem opłat abonamentowych i kontrolą nad tym oraz łącznie z ministrem właściwym do spraw łączności kontroluje wykonywanie obowiązku rejestracji odbiorników - tłumaczy Janusz Kochanowski.

Kwestionowany art. 7 ustanawia mechanizmy kontroli wykonywania obowiązku rejestracji odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych oraz obowiązku uiszczania opłaty abonamentowej.

Rzecznik zwraca jednocześnie uwagę to, że ustawa o opłatach abonamentowych nakazuje stosować do egzekucji tych opłat przepisy ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Egzekucja administracyjna jest prowadzona natomiast na podstawie decyzji właściwych organów.

- Niekonstytucyjność analizowanych przepisów opiera się zatem na fakcie, iż ustawa o opłatach abonamentowych nie przewiduje wydawania decyzji określającej wysokość tych opłat. Brak jest zatem decyzji lub postanowienia, z którego wynika zaległość (i jej wysokość), która ma być przedmiotem dochodzenia w trybie egzekucji administracyjnej - wyjaśnia Kochanowski we wniosku do TK.

W konsekwencji egzekucja administracyjna nie jest prowadzona. Nie jest ona możliwa również w przypadku opłat za używanie niezarejestrowanego odbiornika.

Rzecznik przypomina, że podważona ustawa nakłada na Pocztę Polską obowiązek wydawania decyzji dotyczącej wysokości opłaty za używanie niezarejestrowanego odbiornika. Ustawodawca zapomniał jednak o określeniu terminu, w którym należność wymierzona niniejszą decyzją powinna zostać uiszczona.

- Uniemożliwia to stwierdzenie upływu terminu do zapłaty, a co za tym idzie pozbawia wierzyciela prawa do podejmowania dalszych działań niezbędnych do wszczęcia egzekucji administracyjnej - czytamy we wniosku Rzecznika Praw Obywatelskich.

Dariusz Madejski, e-prawnik.pl

Obserwuj nas na:

Potrzebujesz porady prawnej?

KOMENTARZE (16)

Iwona

2.1.2013 11:36:9

Re: System pobierania abonamentu RTV niezgodny z konstytucją?

Gdyby kazdy dostał książeczkę z kwota do wpłaty to by ludzie wpłacali .A nie biegać szukać poczty(na wioskach wiekszość polikwidowano0)lub dzwonić i prosić o blankiety i podanie kwoty.Sama nieraz nie wiedziałam gdzie i jak zapłacić jak pocztę zlikwidowali.Także nie wszyscy wiedzą czy mają płacić czy nie ,czy należą do grupy zwolnionych z opłat czy też nie ,jak sie nie ma internetu to w sumie nikt nic nie wie!Jest ktoś emerytem ale musi płacić czy też nie?A tak byłaby książeczka ,kwota miesięczna jak w każdych innych opłatach.Dlaczego ludzie mają się martwić gdzie i ile zapłacić jak poczta ani telewizja się nie interesują!!!

MisterDaidos

15.2.2012 21:13:58

Re: System pobierania abonamentu RTV niezgodny z konstytucją?

Ja zgadzam się z użytkowniczką jola powinno doliczyś się do rachunku za prąd. Kontlroler który sprawdza liczniki powinien się rozglądać po domu i inforować rzełożonych czy coś takiego.

marekan

2.6.2011 21:46:10

Re: System pobierania abonamentu RTV niezgodny z konstytucją?

Abonament płacimy miedzy innymi w opłatach za kablówkę lub satelitarną. Operatorzy ci maja w ofercie TV "publiczne" i za to płaca haracz do TV.Zgodnie z zasada nic za darmo. Tylko dlaczego my mamy płacic dwa razy.

rumo

2.6.2011 16:3:5

Re: System pobierania abonamentu RTV niezgodny z konstytucją?

Ja płacę abonament za TV satelitarną oglądam wyłącznie TV prywatne nie oglądam TV państwowej (programów reklamowych i zwiastunów )tak samo pobierają opłaty za reklamy jak TV prywatne i dlaczego mam płacić drugi abonament.

tadeusz

21.3.2010 19:57:38

Re: System pobierania abonamentu RTV niezgodny z konstytucją?

Proponuję aby wychwytywać nie płacących abonamentu RTV przy WSZELKICH rodzajach kontroli nawet tych, przy nieprawidłowym przejściu przez jezdnię i łamaniu przepisów drogowych, przy składaniu PIT-u, głosowaniu, rejestrowaniu się do lekarza, pobierania pieniędzy ze swojego konta, przy zakupie wszelkich ALKOHOLI, odbieraniu zapomóg, przy awansach, niepłacących abonentu RTV nie wpuszczać do urzędów państwowych i nie załatwiać żadnych spraw. W pierwszym rzędzie ściągnąć od wszystkich mających imunitety za 5 lat w stecz z odsetkami urzędowymi i karą 15tyś.zł. Telewizji zakazać podwyższania głośności przy nadawaniu REKLAM!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

andzia

18.3.2010 11:20:23

Re: System pobierania abonamentu RTV niezgodny z konstytucją?

Do 552: Miej cywilna odwagę i nie pisz z aż tak rzucającymi się błędami ortograficznymi. Przecież gołym okiem widać, że 552 zna ortografię, bo zrobił błędy tam, gdzie rzeczywiście się dało. Chociaż nie - można było jeszcze napisać "telwizi" zamiast telewizji, za darmo razem "zadarmo" i "piniendzy" zamiast pieniędzy. Taka obsuwa?!?!...;))

ghostcat

16.3.2010 10:58:7

Re: System pobierania abonamentu RTV niezgodny z konstytucją?

Mnie najbardziej martwi nie abonament - bo nie mam TV ani radia - tylko pomysł wprowadzenia przez twórców tzw. opłaty medialnej (piszą o niej w założeniach do własnej ustawy medialnej). Otóż wymyślili sobie oni, że abonament zniknie, a zamiast tego każdy pracujący Polak będzie płacił co miesiąc około 6,5 zł netto. A ja się pytam? Za co mam płacić, jak nie oglądam!!!! Mam nadzieję, że taki głupi pomysł nie przejdzie przez Sejm.

anatom

16.3.2010 8:21:21

Re: System pobierania abonamentu RTV niezgodny z konstytucją?

Masz rację pecherski jak można płacić za coś czego się nie chce oglądać to raz a po drugie płacić dwa razy za to samo bo za reklamy ktoś płaci.Nie rozumiem społeczeństwa które chce za to płacić.Powinien być ogólnokrajowy sprzeciw przeciwko reklamom w mediach

jwawer

16.3.2010 7:39:17

Re: System pobierania abonamentu RTV niezgodny z konstytucją?

Babciu, babci już żadne powtUrki nie pomogą. Ortografii się babcia nie nauczy. Telewizjo nadaj coś nowego!

552

15.3.2010 21:14:16

Re: System pobierania abonamentu RTV niezgodny z konstytucją?

Właśnie dlaczego płacimy za reklamyi powturki jestem ręcistką mam 607.00zł ręty pałacę abonament a tu czytam ze niezgodnie z konstucją i co daję telewizji za darmo swoją niską reciną czy mogę rządac zwrotu moich pieniędzy ?

552

15.3.2010 21:11:40

Re: System pobierania abonamentu RTV niezgodny z konstytucją?

Właśnie dlaczego płacimy za reklamyi powturki jestem ręcistką mam 607.00zł ręty pałacę abonament a tu czytam ze niezgodnie z konstucją i co daję telewizji za darmo swoją niską reciną czy mogę rządac zwrotu moich pieniędzy ?

Dorian

15.3.2010 18:45:34

Re: System pobierania abonamentu RTV niezgodny z konstytucją?

Być może jestem wyjątkiem, ale mam prąd a nie mam odbiornika TV ani radia. Muzykę wybieram sam, kupując odpowiednie płyty. Filmy wypożyczam lub kupuję i oglądam na rzutniku. Wiadomości wolę w gazetach. Dlaczego mam płacić za coś, czego nie używam? Udowadnianie, że się czegoś nie ma jest niezgodne z Konstytucją - trzeba komuś udowodnić, że coś ma. Ponadto dziś można nie mieć, a jutro mieć - żaden problem. Porównywanie z wywozem śmieci jest niepoprawne, bo w tym pierwszym ponosi się koszt od rzeczywistego wywozu, a pobieranie opłat za TV z racji domniemania jej posiadania byłoby kompletnie 'od czapki'.

Witold

15.3.2010 17:39:35

Re: System pobierania abonamentu RTV niezgodny z konstytucją?

Ja mam wrażenbue, że ustawodawca wydając takie przepisy wcale nie liczył na zbieranie opłat w naleznych wysokościach. Przecież nawet posłowie nie płacą abonamentu. Przychylam sie do wniosku kolegi aby opłatę uiszczać przy r-ku za energię elektryczną. Jeden warunek - media publiczne niech bedą publiczne.

jola

15.3.2010 17:32:47

Re: System pobierania abonamentu RTV niezgodny z konstytucją?

albo tak jak jest to w wielu krajach europejskich, doliczyc ten abonament do rachunku za prad. Kazde (prawie) gospodarstwo domowe, jesli ma prad, ma tez i TV. A jesli nie ma i nie chce ponosic tej oplaty, powienien to udowodnic i wystapic o jej nie pobieranie. Podobnie z oplatami za wywoz smieci. Takie proste, prawda?

pecherski

15.3.2010 16:22:39

Re: System pobierania abonamentu RTV niezgodny z konstytucją?

a wystarczyło by zobowiązać dostawców TV (kablówki, TV satelitarna) do pobierania zaliczki na abonament RTV wraz z opłatą za usługę - media publiczne nie wiedziałyby co robić z kasą już po półroczu

Gena

15.3.2010 16:15:13

Re: System pobierania abonamentu RTV niezgodny z konstytucją?

A dlaczegóż to tzw. Rzecznik Praw Obywatelskich nie skarży naruszenie moich praw obywatelskich w sytuacji, gdy tych mediów publicznych nie da się oglądać, bo jak nie same powtórki to reklamy, a teraz i notoryczne konkursy sms. Przecież przy zdrowych zmysłach nie da się tych pożal się boże medów oglądać!Tego RPO NIE WIDZI? A SZKODA!!!!

Pokaż wszystkie komentarze (16)

Dodaj komentarz

DODAJ KOMENTARZ

ZOBACZ TAKŻE:

  • 23.7.2010

    Przedłużenie zasiłku chorobowego

    Zdarza się, że pracownik zapadnie na chorobę szczególnie długotrwałą i poważną, a okres trwania niezdolności do pracy takiego pracownika będzie dłuższy od okresu pobierania zasiłku (...)

  • 13.3.2019

    Jak długo pobieramy emerytury?

    Polacy żyją coraz dłużej, co oznacza, że coraz dłużej pobierają emerytury.

  • 10.4.2017

    Dziecko 6-letnie w przedszkolu bez opłaty

    Ministerstwo Edukacji Narodowej przypomniało, że zgodnie z przepisami możliwość pobierania opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego obejmuje dzieci w wieku do 5 lat. Od 1 stycznia 2017 (...)

  • 15.7.2017

    Kara za niepłacenie abonamentu RTV

    Ustawa o opłatach abonamentowych już przewiduje dość wysokie kary za nieopłacenie odbiornika radiowego czy telewizyjnego.

  • 25.5.2017

    Nie unikniesz abonamentu RTV!

    Rzadowy projekt ustawy o zmianie ustawy o opłatach abonamentowych oraz ustawy o radiofonii i telewizji przewiduje poprawę poboru opłat abonamentowych dotyczących radia i telewizji. Przykładowo dostawcy (...)