TIR nie zawsze będzie odholowany z drogi powiatowej
Kierowca TIR-a uniknie odholowania pojazdu z drogi po której nie powinien się poruszać wtedy, gdy w pobliżu miejsca kontroli przebiega trasa, którą pojazd taki może legalnie kontynuować jazdę.
Przygotowana przez MSWiA nowelizacja prawa o ruchu drogowym - skierowana do rozpatrzenia przez Radę Ministrów - pozwoli „tirowcom" uniknąć odholowania przeciążonego pojazdu z drogi powiatowej, gdy kilkaset metrów dalej znajduje się droga krajowa.
Według odświeżonego art. 130a ust. 1 pkt 3 odholowanie ciężarówki z powodu przekroczenia wymiarów, dopuszczalnej masy całkowitej lub nacisku osi określonych w przepisach ruchu drogowego nie będzie możliwe wówczas, gdy istnieje możliwość skierowania auta na pobliską drogę, na której dopuszczalny jest ruch takiego pojazdu. O zmianę prawa zabiegało Ministerstwo Infrastruktury.
Obecnie przeciążone TIR-y zawsze muszą być usuwane z miejsc, gdzie nie powinny wjeżdżać. Celem tego przepisu miało być wyeliminowanie z ruchu takiego pojazdu i zaprzestanie niszczenia drogi.
- Usunięcie to odbywało się poprzez jego zholowanie, a więc tak czy inaczej, droga ta była w dalszym ciągu niszczona przez ciężki pojazd, który był tym razem holowany - czytamy w uzasadnieniu projektu.
- Dlatego też uznając, że w sytuacji, gdy w pobliżu miejsca kontroli przebiega droga, którą pojazd taki może legalnie kontynuować jazdę, należy zrezygnować z holowania na rzecz przymusowego skierowania pojazdu na tę drogę przez organ kontroli ruchu - dodaje ustawodawca.
Proponowana zmiana nie zwolni jednak „tirowców" z odpowiedzialności za niszczenie drogi. Funkcjonariusze „odprowadzą" samochód do drogi krajowej i wlepią kierowcy mandat za zniszczenie nawierzchni. Grzywna taka wynosi często kilka, a nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych.
Dariusz Madejski, e-prawnik.pl
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?