UOKiK nałożył karę na BGŻ. Za co?
Zdaniem prezes UOKiK, naruszone zostały przepisy prawa bankowego. Nałożona kara opiewa na 1,3 mln złotych. Wśród nieprawidłowych praktyk wskazano m.in. nieokreślenie przez bank trybu zmiany opłat i prowizji związanych z prowadzeniem indywidualnych kont emerytalnych.
Postępowanie przeciw Bankowi Gospodarki Żywnościowej zostało wszczęte w styczniu tego roku. Jak informuje UOKiK, podstawą do podjęcia działań była kontrola, dotycząca wzorców umów indywidualnych kont emerytalnych. Obecnie w toku jest osiem postępowań dotyczących tego typu produktów.
Prezes Urzędu przeanalizowała wzorce umowne dotyczące rachunku oszczędnościowego indywidualnego konta emerytalnego stosowane przez BGŻ. Jej zdaniem, nie zawierają one wymaganych przez prawo elementów.
Bank m.in. nie wymienił sytuacji, które dawałyby mu prawo do zmiany regulaminu. Ponadto nie określił precyzyjnie przesłanek wypowiedzenia umowy, w związku z tym mogłaby zostać rozwiązania również z innych przyczyn, niewskazanych w kontrakcie - informuje UOKiK.
Zdaniem Urzędu, konsekwencje powinny być określone w sposób jasny i precyzyjny, aby konsument wiedział, w jakich sytuacjach umowa może mu zostać wypowiedziana.
Prezes UOKiK stwierdziła, że bank naruszył zbiorowe interesy konsumentów i nałożyła na przedsiębiorcę karę w wysokości 1 373 973 zł. BGŻ zaprzestał obecnie stosowania wszystkich zakwestionowanych postanowień, ale odwołał się od decyzji do sądu.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?