Upadek biura podróży. Jak dochodzić odszkodowania?

Turysta, który wykupił wycieczkę w bankrutującym biurze podróży może domagać się odszkodowania za zmarnowane wakacje.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami firmy działające w branży turystycznej muszą być wpisane do ewidencji i mieć gwarancję bankową lub polisę ubezpieczeniową. To one gwarantują zwrot pieniędzy dla tych, którzy wpłacili pieniądze na wyjazdy, jak również powrót do kraju turystów, których upadek biura zastał podczas wycieczki. Zgodę na funkcjonowanie touroperatora wydaje urząd marszałkowski, który bada zabezpieczenia finansowe. A w przypadku upadłości biura zajmuje się sprowadzeniem turystów zza granicy oraz wypłatą odszkodowań z puli gwarancji finansowych. Wypłata odszkodowań zwykle trwa do roku - wynika z doświadczeń ekspertów UOKiK-u.

W przypadku klientów biura Sky Club turystami zajmuje się mazowiecki urząd marszałkowski. W pierwszej kolejności gwarancje upadającego biura zostaną wykorzystane na sprowadzenie tych którzy utknęli zagranicą. Po odszkodowania zgłoszą się też osoby, które wykupiły wycieczkę, ale nie wyjadą na nią.

Dodatkowe roszczenia klientów będą zaspokajane na drodze sądowej. Po ogłoszeniu upadłości biura pieniądze na ten cel będą pochodziły z masy upadłościowej. Warto jednak zwrócić uwagę, że odszkodowania, zwrot kosztów i terminy określane są indywidualnie w umowach podpisanych przez klientów biura podróży.

Poza tym dane o swoich członkach przedstawia Polska Izba Turystyki, a wiarygodnym źródłem informacji mogą być też organizacje i instytucje konsumenckie. Przedstawiciele organizacji turystycznych przestrzegają też przed zakupem zbyt tanich ofert.

(AF)

Obserwuj nas na:

Potrzebujesz porady prawnej?

KOMENTARZE (0)

Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!


Dodaj komentarz

DODAJ KOMENTARZ

NA SKÓTY