W sprawie wycieku danych klientów banku Pekao S.A.
Tymi słowy Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych w sprawie wycieku danych klientów banku Pekao S.A.:
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, każdy ma prawo do ochrony dotyczących go danych osobowych. Niestety, w praktyce nadal w tym zakresie występują uchybienia, naruszające niekiedy istotę tego prawa. Wydaje się, że wciąż niewystarczająca jest świadomość administratorów ich podstawowych obowiązków - takich jak: dbanie o legalność i rzetelność przetwarzania danych osobowych, dbanie o zachowanie danych osobowych w poufności czy odpowiednie zabezpieczenie ich zbiorów - i odpowiedzialności za przekazywane im, na określonych zasadach, dane.
Wniosek ten formułuję na podstawie skarg wpływających do Rzecznika Praw Obywatelskich, a także analizy informacji podawanych przez media.
W ostatnich dniach szczególnie niepokojące były doniesienia o niewłaściwym zabezpieczeniu w systemie informatycznym danych osobowych osób aplikujących o pracę w Banku Pekao S.A., umożliwiającym dostęp do nich podmiotów nieuprawnionych. W świetle opublikowanych informacji zachodzi wysokie prawdopodobieństwo naruszenia ustawowych zasad przetwarzania danych osobowych.
Wobec powyższego, działając na podstawie art. 12 pkt. 2 ustawy z dnia 15 lipca 1987 r. o Rzeczniku Praw Obywatelskich (Dz.U. z 2001 r. nr 14, poz. 147 z późn. zm.), zwracam się do organu ochrony danych osobowych o zbadanie przedmiotowej sprawy i poinformowanie o wynikach przeprowadzonego postępowania.
Źródło: www.rpo.gov.pl
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?