Wiceminister Zbigniew Rapciak o drogach na Śląsku

- Na polskich drogach realizujemy obecnie trzy duże programy rządowe: "Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2008-2012", "Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych" oraz "Program Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych" na drogach samorządowych - powiedział Podsekretarz Stanu w MI Zbigniew Rapciak 23 października br.  w Lublińcu. Wiceminister uczestniczył w seminarium poświęconym budowie dróg w województwie śląskim oraz w uroczystości podpisania umów na budowę obwodnic Lublińca i Siewierza.

- Rząd premiera Donalda Tuska zdecydował o kontynuowaniu realizacji programu budowy dróg przyjętego przez poprzedników. Jednak do skutecznej realizacji tego programu niezbędne było stworzenie narzędzi, które przyspieszą proces inwestycyjny - powiedział Wiceminister Zbigniew Rapciak. - Obowiązująca już nowa „specustawa drogowa" oraz przyjęte przez parlament ustawy „środowiskowe" i zmiana Prawa zamówień publicznych sprawią, że drogi będą powstawały szybciej - dodał.

Podczas spotkania podpisano umowy na budowę obwodnic Lublińca i Siewierza, pomiędzy dyrektorem katowickiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad a dyrekcją firmy SKANSKA - wykonawcą inwestycji. Prace na obu obwodnicach ruszą w listopadzie br.

Północna obwodnica Lublińca w ciągu drogi krajowej (DK) nr 46

Obwodnica Lublińca zostanie zbudowana w ciągu drogi krajowej nr 46. Prace potrwają 24 miesiące, a koszt tej inwestycji to 290,3 mln złotych.

 

Budowa obwodnicy północnej części obwodnicy Lublińca stanowi uzupełnienie oddanego do ruchu we wrześniu 2001 r. zachodniego obejścia miasta. Nowe połączenie drogowe pozwoli odciążyć układ miejski, który jest bardzo obciążony ruchem ze względu na wąskie, jednokierunkowe ulice oraz niewydolne skrzyżowanie DK 46, DK 11 i DW 906 (ul. Mickiewicza, Kilińskiego Stalmacha, ul. Plebiscytowa i Powstańców Śląskich). Ponadto nowe obejście pozwoli na szybsze i komfortowe przemieszczanie się na trasie z Opola do Częstochowy.

Dane techniczne obwodnicy:

  • długość - 5,6 km

  • klasa drogi - GP (główna przyspieszona)

  • jezdnia - 2 pasy po 3,5 m

  • pobocza bitumiczne - 2 x 2 m

  • pobocza gruntowe - 2 x 1,5 m


W ramach zadania zostanie wybudowana droga jednojezdniowa klasy GP długości 5,6 km, 7 obiektów mostowych: 6 wiaduktów i 1 estakada, przystanki autobusowe o nawierzchni z kostki betonowej bądź bitumicznej, ciągi pieszo-rowerowe wzdłuż DK 46, na odcinku wzmocnienia nawierzchni oraz wzdłuż ulicy Głównej i Oleskiej, przebudowa ciągów pieszych, 15 dróg gospodarczych o nawierzchni z kruszywa łamanego dla obsługi terenów przyległych, posesji i terenów rolniczych zlokalizowanych wzdłuż projektowanej inwestycji o łącznej długości 3865 m.

W ramach budowy obwodnicy powstanie węzeł „Lubecko" na włączeniu projektowanej drogi do DK 11 oraz węzeł dwupoziomowy typu „karo" na przecięciu obwodnicy z ul. Jawornicką. Na przecięciu łącznic węzła z drogą lokalną oraz na włączeniu obwodnicy do DK 46 przewidziane są skrzyżowania typu rondo.
Zadanie obejmuje również przebudowę DK 11 na odcinku 1,5 km, by dostosować ją do parametrów drogi klasy S.
Nadzór inwestorski pełni Lafrentz-Polska Sp. z o.o.

Obwodnica Siewierza w ciągu drogi krajowej 78

Obwodnica Siewierza, w ciągu krajowej 78, zostanie zbudowana w 26 miesięcy. Koszt inwestycji to 283,4 mln złotych.

Budowa tej obwodnicy ma ogromne znaczenie dla ruchu tranzytowego drogi krajowej nr 1 (Częstochowa - Bielsko-Biała) i 78 (Gliwice - Tarnowskie Góry - Kielce) oraz dla mieszkańców Siewierza. Oddanie do ruchu nowego odcinka skutkować będzie całkowitym odciążeniem siewierskiego rynku oraz umożliwi swobodny przejazd drogami krajowymi nr 1 i 78. Na skrzyżowaniu tych dróg dochodzi obecnie do wielu utrudnień w ruchu pojazdów, bowiem jest ono całkowicie nieprzystosowane do przenoszenia takiej ilości samochodów. Po wykonaniu obwodnicy nastąpi zamknięcie przejazdu poprzecznego przez DK 1 w Siewierzu, co wyeliminuje korki. Komunikacja drogowa z DK 78 odbywać się będzie nową obwodnicą.

Dane techniczne:

  • długość - 5,7 km

  • klasa drogi - GP

  • jezdnia - 2 x 7 m

  • pas dzielący - 4 m (w rejonie węzła 5,5 m)

  • pobocza bitumiczne - 2 x 2 m

  • pobocza gruntowe - 2 x 1,5 m

W ramach zadania zostanie wybudowana droga dwujezdniowa klasy GP długości 5,7 km, 8 obiektów mostowych: 6 obiektów w ciągu projektowanej DK-78, 2 obiekty w ciągu DW 793, dwa przystanki autobusowe na DK 1 o nawierzchni betonowej, ciągi piesze wzdłuż DK 1, wzdłuż drogi dojazdowej wokół cmentarza, wzdłuż drogi do ulicy Stoczkowej oraz w rejonie ronda wschodniego, 33 drogi gospodarcze dojazdowe do pól zlokalizowanych wzdłuż projektowanej drogi łącznej długości 6,8 km.

Południowy przebieg obwodnicy powoduje konieczność przełożenia drogi wojewódzkiej nr 793 Siewierz - Myszków, co wymaga budowy nowego odcinka DW o długości 1,25 km, dla którego przyjęto parametry klasy G. Połączenie obwodnicy (początek i koniec) z DK 78 zaprojektowano za pomocą skrzyżowań skanalizowanych. Z drogą krajową nr 1 obwodnica łączy się za pomocą węzła typu koniczyna. Nad drogami lokalnymi, które przecina obwodnica zaprojektowano wiadukty bez skomunikowania z obwodnicą. W ramach inwestycji nie przewiduje się zmiany przebiegu drogi krajowej nr 1. Budowa obwodnicy nie wymaga wyburzeń budynków mieszkalnych.
Nadzór inwestorski pełni konsorcjum firm Lafrentz-Polska Sp. z o.o. oraz Invest-Complex Sp. z o.o.

Źródło: www.mi.gov.pl


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika