Więcej spraw załatwimy przez internet
Minister Michał Boni zamierza usprawnić kontakt pomiędzy osobami fizycznymi i odpowiednimi instytucjami. Załatwianie formalności ma odbywać się drogą elektroniczną. Obywatel sam będzie decydował, w jaki sposób chce skontaktować się z urzędem.
Celem zmian jest zwiększenie liczby i poprawa jakości usług świadczonych drogą elektroniczną. Tym samym ułatwiona będzie ich dostępność. To kolejny etap zmian legislacyjnych w sprawie ujednolicenia systemu informacyjnego państwa i poprawy jego funkcjonalności.
Nowelizacja zakłada, że Polacy uzyskają możliwość posługiwania się skanami dokumentów wydanych przez organy administracji publicznej oraz będą mogli zaglądać do akt konkretnej sprawy bez wychodzenia z domu. Boni wyjaśnia, że zmiany przyczynią się do lepszej organizacji pracy urzędników, którzy nie będą już trzymać zapomnianych stosów dokumentacji w szufladach.
Ministerstwo nałoży na podmioty publiczne obowiązek zakładania elektronicznych skrzynek pocztowych oraz opracowywania elektronicznych wersji wzorów pism i formularzy. Nowe usługi dostępne będą w Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej, ePUAP.
Zmiany mają także objąć uczestników postępowania przed sądami administracyjnymi. Strony oprócz swobodnego dostępu do akt sprawy będą mogły przez internet składać pisma procesowe.
Projekt zmian dotyczy czterech aktów prawnych: ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, kodeksu postępowania administracyjnego, ordynacji podatkowej i ustawy traktującej o prawie postępowania przed sądami administracyjnymi.
Propozycje zmian to skutek założeń Europejskiej Agendy Cyfrowej. Zgodnie z nią, do 2015 roku, rządy krajów UE mają upowszechnić usługi e-administracji.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?