Ziemniaki z flagą, pora na inne produkty żywnościowe
Zapotrzebowanie konsumentów na informacje o pochodzeniu żywności nieustannie rośnie.
Ziemniaki z flagą
Rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie znakowania poszczególnych rodzajów środków spożywczych zostało przekazane do publikacji.
Celem nowelizacji rozporządzenia jest udostępnienie konsumentom informacji o państwie pochodzenia ziemniaków dostępnych w obrocie detalicznym.
Informacji wskazującej państwo pochodzenia będzie towarzyszyć wizerunek flagi tego państwa. Informacja będzie wymagana zarówno w przypadku ziemniaków pakowanych (z wyłączeniem tych których opakowania oznakowano logo „Produkt polski”) jak i sprzedawanych „na wagę”.
Rozporządzenie zostało przygotowane w porozumieniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z Ministrem Zdrowia. Minister Jan Krzysztof Ardanowski podpisał je 12 kwietnia i następnie przekazał do podpisu Ministerstwa Zdrowia.
Zdemaskuj swoje jedzenie
Podstawowym celem etykietowania żywności jest dostarczanie konsumentom spójnych i przejrzystych informacji, umożliwiających dokonywanie świadomych wyborów.
Kilkanaście organizacji rolniczych i wspierających rolnictwo z państw Unii Europejskiej, w tym Solidarność RI, przygotowało, w ramach Europejskiej Inicjatywny Obywatelskiej, projekt pn. „Zdemaskuj swoje jedzenie”.
Według ministra Jana Krzysztofa Ardanowskiego wskazanie kraju pochodzenia żywności zwiększa świadomość konsumentów związaną z produktem, a także może być użytecznym narzędziem zapobiegania fałszowaniu żywności.
- "Znakowanie żywności to ważny element kształtowania świadomości konsumentów. Chcemy, żeby nasi konsumenci mieli pełną wiedzę, co kupują. Dlatego wprowadzamy oznaczenia, żeby ta żywność była łatwo rozpoznawalna. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami podpisałem rozporządzenie, które wprowadzi znakowanie polską białą-czerwoną flagą ziemniaków. Teraz wystąpię też do Komisji Europejskiej o notyfikację znakowania mięsa" – powiedział minister Ardanowski.
Inicjatywa „Zdemaskuj swoje jedzenie” jest działaniem w kierunku zabiegania o ujednolicenie w Unii Europejskiej kryteriów znakowanie żywności, w celu poprawy bezpieczeństwa oraz przejrzystości informacji w obrębie całego łańcucha dostaw żywności. Deklarację w tej sprawie może złożyć każdy obywatel UE. Interaktywny formularz znajduje się na stronie: https://www.eatoriginal.eu/
Patriotyzm konsumencki w budowaniu silnej Polski
Minister rolnictwa i rozwoju wsi Jan Krzysztof Ardanowski uczestniczył w konferencji pt. „Patriotyzm konsumencki w budowaniu silnej Polski”, która odbyła się w Senacie RP.
– "Chcemy, aby polscy konsumenci byli świadomi przy dokonywaniu swoich wyborów. Ważne jest też to, aby wybierając asortyment swoich zakupów, kierowali się również dobrze rozumianym interesem Polski" – podkreślił minister.
Szef resortu rolnictwa zwrócił uwagę, że przy otwartym rynku, przy otwartym świecie, jeżeli my czegoś nie wyprodukujemy, to zrobią to inni, jeżeli takie będzie zapotrzebowanie konsumentów.
– "Na otwartym rynku dostępne są produkty z całego świata. Niegdyś ekskluzywny, dziś powszechny jest lotniczy transport produktów. To konsument dokonuje wyboru" – z naciskiem podkreślił minister.
Minister Ardanowski zwrócił uwagę, że chodzi o to, aby przekonać nabywców do racjonalnego podejścia przy dokonywaniu codziennych zakupów żywności.
– "Mamy dobrą, wysokiej jakości żywność i to jest nasz atut" – stwierdził szef resortu rolnictwa.
Minister podkreślił, że właśnie do tego trzeba przekonać konsumentów w kraju i za granicą.
– "Trzeba ich przekonać, uzbroić w wiedzę, dać im argumenty i w sposób racjonalny zachęcić do określonych zachowań handlowych na rynku, aby świadomie wiedzieli jak się zachować" – dodał minister.
Minister Ardanowski zwrócił przy tym uwagę, że trzeba wyjaśniać, że kupowanie rodzimych produktów, to wspieranie własnego rolnictwa, to budowanie jego siły.
– "To właśnie jest patriotyzm konsumencki, to świadome budowanie silnej Polski" – podkreślił minister.
Według niego wszyscy mają określone zadanie do wykonania. Wsparcie promocji i zapewnienie bezpieczeństwa żywności jest zadaniem państwa. Ogromną rolę do odegrania mają media, dziennikarze, organizacje konsumenckie, rolnicy-producenci i ich organizacje.
Czas na polskie superowoce!
– "Jeżeli nie zrozumiemy, że to konsument jest adresatem naszych wszystkich działań, to będziemy brnęli w jakiś ślepy zaułek" – podkreślił szef resortu rolnictwa dziękując jednocześnie za inicjatywę kampanii promującej nasze owoce jagodowe.
Z udziałem ministra rolnictwa i rozwoju wsi Jana Krzysztofa Ardanowskiego w Warce odbyło się uroczyste rozpoczęcie kampanii promującej owoce jagodowe – „Czas na polskie superowoce”.
Minister zwrócił uwagę, że producent jest tym, który odpowiada na oczekiwania konsumenta, oczywiście oczekiwania w sposób racjonalny, mądry kreowane.
– "Musimy sobie odpowiedzieć na pytania: w jaki sposób zwiększyć konsumpcję owoców i warzyw, jak powinien być zorganizowany skup, jak powinno być zorganizowane przetwórstwo?" – stwierdził szef resortu rolnictwa.
– "Wśród wielu osób funkcjonuje jeszcze przekonanie, że rynek wszystko wchłonie. Tak było kiedyś, ale dziś mamy nadwyżki, dziś jest trudno cokolwiek na nim ulokować, bo wszystko kierujemy do tego samego konsumenta" – dodał.
– "To bezprecedensowa współpraca. Grupy producentów i organizacje branżowe łączą siły, by skuteczniej budować nawyk codziennego spożywania owoców jagodowych" – podkreślił minister Ardanowski i zapewnił, że – "nie będzie żadnych cięć w wydatkach na promocję".
Celem rozpoczynającej się kampanii jest wzrost świadomości konsumentów o wyjątkowych walorach polskich owoców jagodowych – truskawek, borówek, czarnej porzeczki, minikiwi, jagody kamczackiej i aronii. Podejmowane działania maja budować nawyk codziennego spożywania tych owoców.
Projekt uzyskał dofinansowanie z Funduszu Promocji Owoców i Warzyw, a jego koszt realizacji wyniesie około 375 tysięcy złotych. Kampanię zrealizuje Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?