ZUS przez internet. Zobacz, co załatwisz

Będziesz mógł kontrolować pracodawcę, sprawdzić przyszłą emeryturę i wysyłać wnioski. Co jeszcze?

Większość spraw związanych z ubezpieczeniami społecznymi załatwimy bez wychodzenia z domu. Wszystko dzięki elektronicznej platformie, którą już teraz można odwiedzać pod adresem www.pue.zus.pl.

- System osiągnie pełną funkcjonalność 14 czerwca – potwierdza w rozmowie z e-prawnik.pl Jacek Dziekan, rzecznik prasowy ZUS.

Na co pozwoli nowy portal? – Uzyskamy informacje o ubezpieczeniach, świadczeniach i płatnościach czy sprawdzimy wszelkie swoje dane zamieszczone na koncie w ZUS, ale także złożymy i odbierzemy niezbędne dokumenty oraz rozliczymy składki – informuje rzecznik w komunikacie.

Żeby skorzystać z takich udogodnień, konieczna będzie rejestracja. Bez zalogowania skorzystamy np. z usług wirtualnego doradcy, który odpowie na pytania z zakresu systemu ubezpieczeń społecznych. Inne funkcje będą niedostępne, warto więc poświęcić chwilę na założenie konta.

Otrzymamy wówczas login i wybierzemy hasło. Następnie konieczna będzie osobista wizyta w oddziale ZUS, aby potwierdzić swoją tożsamość.

- Osoby posiadające profil zaufany ePUAP lub certyfikat kwalifikowany, mogą dokonać uwierzytelnienia już podczas rejestracji – wyjaśnia Jacek Dziekan. Jeśli nie mamy jeszcze takiego profilu, warto go założyć. Bez niego nie wyślemy do ZUS wniosku, pisma i innych dokumentów.

Dla przedsiębiorców przeznaczono także moduł ePłatnik, dzięki któremu firma zgłosi pracownika do ubezpieczeń i rozliczy składki.

- Płatnicy składek, którzy chcą z modułu ePłatnik wysyłać dokumenty zgłoszeniowe i rozliczeniowe, muszą zgodnie z obecnymi przepisami posługiwać się podpisem elektronicznym weryfikowanym przy użyciu certyfikatu kwalifikowanego, którym mogą też podpisywać i inne wysyłane do ZUS dokumenty – czytamy w komunikacie ZUS.

Pracownik – po rejestracji na elektronicznej platformie – będzie mógł natomiast sprawdzić np. czy pracodawca rzeczywiście odprowadza za niego składki. Specjalny kalkulator pozwoli natomiast na obliczenie przyszłej emerytury.

W serwisie można będzie ponadto śledzić stan swoich spraw. Jeśli dostaniemy np. odpowiedź na wniosek, zostaniemy o tym poinformowani mailowo lub SMS-em. Gdy nie odbierzemy elektronicznego listu w ciągu tygodnia, przyjdzie do nas pocztą tradycyjną. W ustawieniach konta można oczywiście zaznaczyć, by cała korespondencja była – jak dotychczas – przynoszona przez listonosza.

Jeśli będziemy zmuszeni do osobistej wizyty w ZUS, za pośrednictwem portalu możemy zarezerwować konkretny termin.

Osoby bez internetu będą mogły dzwonić na numery 801-400-987 oraz 22 560-16-00. – Można tu zasięgnąć informacji np. o danych zgromadzonych na indywidualnym koncie, zarezerwować wizytę w placówce czy złożyć niektóre wnioski, niewymagające podpisu elektronicznego – tłumaczy w komunikacie Jacek Dziekan.

Z telefonicznej pomocy można też skorzystać np. wtedy, gdy będziemy mieli pytania lub wątpliwości związane z danymi, jakie zobaczymy na własnym profilu w ZUS. Przed przekazaniem jakichkolwiek spersonalizowanych informacji nastąpi uwierzytelnienie osoby dzwoniącej.

Dariusz Madejski, e-prawnik.pl