Czas realizacji spraw w banku

Pytanie:

"Jakie przepisy regulują terminy postępowań w banku? Czynności urzędów reguluje prawo administracyjne. W ustawie Prawo bankowe nie ma nic na temat wywiązywania się banków ze zobowiązań wobec klientów. Złożyłam w banku wniosek. Jaki przepis reguluje to, ile bank ma czasu na udzielenie mi odpowiedzi, załatwienie sprawy itp.? Gdzie można złożyć skargę na opieszałość banku? "

Odpowiedź prawnika: Czas realizacji spraw w banku

Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe nie reguluje terminu dokonywania czynności bankowych przez banki, jak też nie ustanawia terminów wiążących bank w kontaktach z klientami. Terminy załatwiania spraw i postępowanie reklamacyjne uregulowane są w regulaminie bankowym i ogólnych warunkach poszczególnych umów zawieranych z bankiem (np. umowy kredytu, umowy rachunku bankowego). Regulaminy te są udostępniane w siedzibach banków, a ogólne warunki są zazwyczaj dołączane do umowy zawieranej z klientem. Jeżeli jednak bank, na mocy zawartej już z Panią umowy, ma obowiązek wykonać żądaną przez Pania czynność (np. na podstawie umowy rachunku bankowego ma obowiązek wydać kartę bankomatową), a termin spełnienia świadczenia nie jest oznaczony w tej umowie lub regulaminie, obowiązuje ogólna zasada prawa cywilnego, zgodnie z którą świadczenie powinno być wówczas spełnione niezwłocznie po wezwaniu dłużnika, czyli banku, do wykonania swojego zobowiązania (art. 455 ustawy Kodeks cywilny). Dodatkowo, w sytuacji gdy zobowiązanie banku wynika z zawartej umowy, klient banku może dochodzić wykonania obowiązku przed sądem. Jeżeli jednak składa Pani dopiero wniosek o zawarcie umowy, a nie łączy Pani z bankiem żadna umowa, nie można żądać, aby bank ustosunkował się do Pani wniosku. Prawo bankowe nie przewiduje żadnej specjalnej instytucji publicznej powołanej do rozpatrywania skarg na opieszałość banku. Wewnętrzne postępowanie reklamacyjne w banku jest regulowane postanowieniami regulaminów bankowych.


Michał Włodarczyk

Radca prawny

Zajmuje się sprawami osób fizycznych jak również przedsiębiorców. Posiada rozległe doświadczenie w poradnictwie w sprawach życiowych osób fizycznych jak również profesjonalnych problemów prawnych przedsiębiorców. Bazując na swoim doświadczeniu skutecznie doradza w sprawach osób fizycznych jak i przedsiębiorców zawsze dbając o praktyczną stronę problemów prawnych z jakimi zwracają się do niego jego klienci.

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

  • antar 2013-04-02 09:51:19

    Moja żona i ja mamy przyznany kredyt w PKO BP. Sprawa wlecze się od dwu miesięcy (!!)Zona ma ponad 60 lat a gówniara z banku gania ją po 32 grosze jakiegoś długu. Co tydzień coś jest żle. Złośliwy analityk czyni żonie zarzuty błędów formalnych. To bank pisze umowy, terminy itp a postępuje jakby to moja żona zawiniła. A to bank spieprzył sprawę wprowadzając u siebie inne daty zawarcia umowy i inne daty wpisu w dokumentacji. Jakby to od nas zależało co durna panienka wpisuje w papiery. Ja Sigmie byłem winien 19 zł . Oczywiście BIK !! Nawet o tym nie wiedziałem bo bank nie przysłał żadnego pisma, wyciągu. A ten pseudo analityk wstrzymał znowu wypłatę kredytu a terminy lecą. I znowu czekamy tydzień i znowu ten idiota analityk coś tam wyszukał i następny tydzień leci. Ponosimy konsekwencje ewidentnych zawalanek banku. I nie ma do kogo z tym iść. Teraz wymiślili (?) że mieszkanie ma być ubezpieczone ( kredyt hipoteczny) To co - dwa miesiące potrzebowały bankowe geniusze, żeby odkryć ten "drobiazg"?? No ręce opadają.

  • Beata M. 2013-03-05 09:48:35

    Witam, czy bank (Santander Consumer Bank konkretnie)ma obowiązek przysłać kredytobiorcy harmonogram spłat kredytu? Samochód kupiony na firmę w ostatnich dniach grudnia 2010 a do dziś 05.03.2010 nie dostałam harmonogramu spłat kredytu. Co zrobić jeśli już trzeci miesiąc dopominam się o ten harmonogram a bank nadal go nie przysyła (wielokrotnie wydzwaniałam w tej sprawie do konsultantów w dziale obsługi posprzedażnej i każdy kolejny mówi, że harmonogram nie został jeszcze... wysłany!!! Rozmowy są nagrywane). To jakiś koszmar. Nie wiem oficjalnie ile, gdzie i do kiedy wpłacać pieniędzy (dotychczasowe 2 raty wpłaciłam na podstawie informacji telefonicznej od konsultanta). Nie mogę rozliczyć kosztów Działalności Gospodarczej w moim Biurze Rachunkowym z powodu braku dokumentacji, danych dotyczących kwoty odsetek. Nie śpię po nocach z nerwów i bezsilności. Dlaczego bank nie chce mi przysłać harmonogramu spłat, obawiam się mataczenia jakiegoś bo to wszystko jest niewyobrażalne! Co mogę zrobić jeszcze poza wydzwanianiem do konsultantów?


Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika