Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 2 sierpnia 2002 r. w sprawie usuwania pojazdów reguluje kwestie, o które Pan pyta. Zgodnie z uregulowaniami zawartymi w § 6 Podstawę do odbioru pojazdu z parkingu stanowi zezwolenie, które wydaje:
-
organ gminy - w przypadku usunięcia pojazdu w trybie określonym w art. 50a ust. 1 ustawy;
-
podmiot, który wydał dyspozycję usunięcia pojazdu - w przypadku usunięcia pojazdu w trybie określonym w art. 130a ust. 1-3 ustawy.
Zezwolenie jest drukiem ścisłego zarachowania. Warunkiem wydania zezwolenia, jest okazanie przez osobę uprawnioną dokumentu tożsamości i dokumentu upoważniającego do używania pojazdu oraz dowodu uiszczenia opłaty (za parking i holowanie), o której mowa w art. 130a ust. 6 ustawy, a ponadto w przypadku pojazdu:
-
usuniętego na podstawie art. 130a ust. 1 pkt 2 ustawy, dowodu opłacenia obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, a w stosunku do pojazdu zarejestrowanego za granicą - dowodu wniesienia opłaty za niespełnienie obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia określonej w odrębnych przepisach;
-
usuniętego na podstawie art. 130a ust. 1 pkt 3 ustawy - zezwolenia, o którym mowa w art. 64 ust. 1 ustawy.
Pojazd z parkingu odbiera osoba wskazana w zezwoleniu lub właściciel (posiadacz) wskazany w dowodzie rejestracyjnym (pozwoleniu czasowym) pojazdu. Zamieszczenie takiej informacji nie stanowi naruszenia prawa. Wskazuje jedynie podmiot, któremu należy uiścić opłatę za wykonane czynności. Jest informacją dla odbierającego skracającą czas postępowania.