Informacje o zaległym wynagrodzeniu w świadectwie
Pytanie:
"Po rozwiązaniu umowy o pracę pracodawca wystawił mi świadectwo pracy, w którym podał informację, że za niewykorzystany należny urlop wypoczynkowy wypłacił mi ekwiwalent. Teoretycznie powinien to zrobić, jednakże faktycznie nie otrzymałem żadnych pieniędzy (również wynagrodzenia za pracę za ostatni miesiąc - sytuacja finansowa firmy nie jest najlepsza). Czy powinienem przyjąć takie świadectwo pracy? Jak powinienem się zachować w tej sytuacji?"
Odpowiedź prawnika: Informacje o zaległym wynagrodzeniu w świadectwie
Informacje o należnościach ze stosunku pracy, które zostały uznane, ale nie wypłacone przez pracodawcę do dnia ustania tego stosunku, z powodu braku środków finansowych, należy zamieścić w świadectwie pracy. Tak też jest w przypadku nie wypłaconego ekwiwalentu za niewykorzystany urlop oraz zaległego wynagrodzenia. Jeżeli świadectwo pracy nie uwzględnia tych informacji, to od momentu otrzymania świadectwa pracy, pracownik ma 7 dni, na to, by wystąpić z wnioskiem do pracodawcy o sprostowanie świadectwa. W razie uwzględnienia wniosku, pracodawca wydaje pracownikowi w terminie 7 dni nowe świadectwo pracy. Jeżeli pracodawca nie uwzględni tego wniosku, pracownik ma kolejne 7 dni - od momentu otrzymania zawiadomienia o odmowie sprostowania świadectwa pracy - na wystąpienie do sądu pracy z żądaniem sprostowania. Jeżeli sąd pracy uwzględni żądanie pracownika o sprostowanie świadectwa pracy, pracodawca ma obowiązek wydać pracownikowi niezwłocznie nowe świadectwo pracy, nie później jednak niż w ciągu 3 dni od dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu w tej sprawie. Ponadto, pracownik ma roszczenie w stosunku do zakładu pracy o wypłatę należnego ekwiwalentu.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?