Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Informacje o należnościach ze stosunku pracy, które zostały uznane, ale nie wypłacone przez pracodawcę do dnia ustania tego stosunku, z powodu braku środków finansowych, należy zamieścić w świadectwie pracy. Tak też jest w przypadku nie wypłaconego ekwiwalentu za niewykorzystany urlop oraz zaległego wynagrodzenia. Jeżeli świadectwo pracy nie uwzględnia tych informacji, to od momentu otrzymania świadectwa pracy, pracownik ma 7 dni, na to, by wystąpić z wnioskiem do pracodawcy o sprostowanie świadectwa. W razie uwzględnienia wniosku, pracodawca wydaje pracownikowi w terminie 7 dni nowe świadectwo pracy. Jeżeli pracodawca nie uwzględni tego wniosku, pracownik ma kolejne 7 dni - od momentu otrzymania zawiadomienia o odmowie sprostowania świadectwa pracy - na wystąpienie do sądu pracy z żądaniem sprostowania. Jeżeli sąd pracy uwzględni żądanie pracownika o sprostowanie świadectwa pracy, pracodawca ma obowiązek wydać pracownikowi niezwłocznie nowe świadectwo pracy, nie później jednak niż w ciągu 3 dni od dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu w tej sprawie. Ponadto, pracownik ma roszczenie w stosunku do zakładu pracy o wypłatę należnego ekwiwalentu.