Konkurs internetowy a gra losowa
Pytanie:
"Firma planuje zorganizowanie na stronach www swojego serwisu internetowego konkursu polegającego na umieszczaniu w nim zdjęć przez odwiedzających serwis. Odwiedzający, przez określony okres czasu (np 1 miesiąc) "głosują", które zdjęcie jest najlepsze wg określonych kryteriów. Właściciel wygrywającego zdjęcia ma otrzymać nagrodę np w postaci programu komputerowego. Czy taka forma promocji (konkurs) podlega określonym przepisom dotyczącym organizowania loterii , i ewentualnie jakie formalności muszą zostać dopełnione?"
Odpowiedź prawnika: Konkurs internetowy a gra losowa
Kwestie dotyczące organizowania i warunków przeprowadzania gier losowych i zakładów wzajemnych regulują przepisy ustawy o grach i zakładach wzajemnych. Zgodnie z ustawą, grami losowymi są gry o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku, a warunki gry określa regulamin. Dokładniejsze informacje na temat gier losowych znajdują się w odpowiedzi: Definicja pojęcia "przypadku" w grach losowych.
Wątpliwości co do charakteru gry losowej rozstrzyga Minister Finansów w drodze decyzji administracyjnej.
Natomiast w myśl z ustawy zakładami wzajemnymi są zakłady o wygrane pieniężne, polegające na odgadywaniu:
- wyników sportowego współzawodnictwa ludzi lub zwierząt, w których uczestnicy wpłacają stawki, a wysokość wygranej zależy od łącznej kwoty wpłaconych stawek - totalizatory;
- zaistnienia różnych zdarzeń, w których uczestnicy wpłacają stawki, a wysokość wygranych zależy od umówionego, pomiędzy przyjmującym zakład a wpłacającym stawkę, stosunku wpłaty do wygranej - bukmacherstwo.
Prowadzenie działalności w zakresie gier liczbowych, loterii pieniężnych, wideoloterii i gry telebingo stanowi monopol Państwa.
Działalność w zakresie gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, gry bingo pieniężne, zakładów wzajemnych, gier na automatach oraz gier na automatach o niskich wygranych może być prowadzona wyłącznie w formie spółki akcyjnej lub spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, mającej siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Loterie fantowe, gry bingo fantowe, loterie promocyjne i loterie audioteksowe mogą być urządzane przez osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej na podstawie udzielonego zezwolenia.
Należy również pamiętać, iż czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie loterii promocyjnych jest formułowanie ofert w sposób stwarzający konsumentowi - niezależnie od wyniku losowania czy wiedzy konsumenta - pewność wygranej, jeżeli konsument złoży zamówienie na towar lub usługę objęte promocją albo zapłaci oferentowi z góry jakąkolwiek kwotę.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?