Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Zgodnie z art. 825 pkt 1 kpc, organ egzekucyjny obowiązkowo musi umorzyć postępowanie egzekucyjne w całości lub części, jeżeli z takim wnioskiem wystąpi wierzyciel. Jeżeli jednak egzekucję wszczęto z urzędu lub na żądanie uprawnionego organu, wniosek wierzyciela o umorzenie postępowania wymaga zgody sądu lub uprawnionego organu, który zażądał wszczęcia egzekucji. Umorzenie postępowania egzekucyjnego powoduje uchylenie dokonanych czynności egzekucyjnych, lecz nie pozbawia wierzyciela możności wszczęcia ponownej egzekucji, chyba że z innych przyczyn egzekucja jest niedopuszczalna. Umorzenie postępowania egzekucyjnego nie może naruszać praw osób trzecich. W związku z umorzeniem egzekucji komornik powinien skierować do wydziału ksiąg wieczystych wniosek o wykreślenie wzmianki o wszczęciu postępowania egzekucyjnego. Na wniosek wierzyciela lub dłużnika organ egzekucyjny jest też obowiązany doręczyć zaświadczenie o umorzeniu postępowania. W zaświadczeniu tym powinno być dokładnie opisane, jakie przedmioty były objęte postępowaniem egzekucyjnym, a także inne szczegóły ze względu na skutki umorzenia opisane powyżej. Uchylenie czynności egzekucyjnych i związane z tym wykreślenie wzmianki o wszczęciu egzekucji jest niezależne od uiszczenia kosztów postępowania egzekucyjnego. Co do obciążenia nieruchomości hipoteką, to z pytania wynika, że dług został spłacony. Jednak hipoteka obejmuje także koszty postępowania, więc jeśli nie zostały one uiszczone, nie jest możliwe jej wykreślenie. Dopiero w razie wygaśnięcia hipoteki wierzyciel obowiązany jest dokonać wszelkich czynności umożliwiających wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej.