Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Zgodnie z art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, koszty uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 5 i 6, są potrącane tylko w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione. U przedsiębiorców prowadzących księgę przychodów i rozchodów metodą uproszczoną (nie w sposób umożliwiający wyodrębnienie kosztów uzyskania przychodów odnoszących się tylko do tego roku podatkowego) momentem poniesienia kosztu jest dzień wystawienia faktury. W takiej sytuacji nie można przesunąć kosztu na inny miesiąc tylko dlatego, że podatnik nie otrzymał pierwotnej faktury, a otrzymał dopiero duplikat. Podatnik powinien skorygować koszty z miesiąca wystawienia pierwotnej faktury. Chociaż na marginesie trzeba przyznać, że organy podatkowe czasami akceptują odliczanie kosztów dopiero w momencie otrzymania spóźnionej faktury. Jest to też zdecydowanie praktyczniejsze rozwiązanie (brak konieczności korekt).