Duplikat dotyczący faktury z roku ubiegłego
Pytanie:
"Prowadzę firmę (PKPiR, VAT). Jedna z firm zgłosiła się do mnie, że mam 3 faktury z listopada 2008 r. nieopłacone. Okazuje sie, że nie dostałem tych faktur i nie zaksięgowałem ich (towar wtedy otrzymałem, ale nie otrzymałem faktury). Teraz przysłali mi duplikaty. Dwie faktury to towar handlowy, a jedna to koszt. Data wystawienia duplikatów to 5 luty 2009 r., data wystawienia faktur pierwotnych 29 listopada 2008 r. Do VAT-u chcę zaksięgować te faktury w lutym, tj. w dacie wystawienia duplikatów. Z jaką datą zaksięgować te faktury do PKPiR?"
Odpowiedź prawnika: Duplikat dotyczący faktury z roku ubiegłego
Zgodnie z art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, koszty uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 5 i 6, są potrącane tylko w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione. U przedsiębiorców prowadzących księgę przychodów i rozchodów metodą uproszczoną (nie w sposób umożliwiający wyodrębnienie kosztów uzyskania przychodów odnoszących się tylko do tego roku podatkowego) momentem poniesienia kosztu jest dzień wystawienia faktury. W takiej sytuacji nie można przesunąć kosztu na inny miesiąc tylko dlatego, że podatnik nie otrzymał pierwotnej faktury, a otrzymał dopiero duplikat. Podatnik powinien skorygować koszty z miesiąca wystawienia pierwotnej faktury. Chociaż na marginesie trzeba przyznać, że organy podatkowe czasami akceptują odliczanie kosztów dopiero w momencie otrzymania spóźnionej faktury. Jest to też zdecydowanie praktyczniejsze rozwiązanie (brak konieczności korekt).
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?