Czy lista obecności dla pracowników jest obowiązkowa?

Pytanie:

Czy obowiązkowe jest prowadzenie w zakładzie pracy listy obecności podpisanej przez pracowników oprócz kart ewidencji czasu pracy? Czy PIP może poprosić o okazanie listy obecności?

ODPOWIEDŹ PRAWNIKA

Proszę pamiętać, iż ewidencja czasu pracy to dokument, który pracodawca ma obowiązek prowadzić dla każdego pracownika i który ma odzwierciedlać dobowe i okresowe czasy pracy pracownika. Obowiązek taki ma wspomóc prawidłowe ustalenia wynagrodzenia pracownika i innych świadczeń związanych z pracą, którą udostępnia na żądanie pracownika. Ewidencja musi być prowadzona na kartach czasu pracy wykazujących okresy urlopów wypoczynkowych, zwolnień lekarskich, innych nieobecności w pracy, pracę w godzinach nadliczbowych, nocnych, dniach świątecznych i wolnych od pracy, itp. Lista obecności natomiast to tylko potwierdzenie faktu stawiennictwa pracownika do pracy. Żaden przepis prawa pracy go nie wymaga, no i co bardzo ważne nie zastępuje ewidencji czasu pracy. Nie ma przeszkód z punktu widzenia prawa pracy, aby stawiennictwo i obecność w pracy pracownika potwierdzać w każdej innej formie przyjętej w zakładzie pracy, jedynym wymogiem z tym związanym jest zawarcie w regulaminie pracy zapisu o sposobie potwierdzania przez pracownika swojego przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności. Skoro żaden przepis nie wymaga prowadzenia list obecności pracowników, to nie ma podstaw prawnych do tego, aby PIP żądała och prowadzenia lub nawet okazania. Mogła by tego ewentualnie się domagać, jeżeli zgodnie z przyjętym w zakładzie pracy regulaminem byłby to ustalony sposób potwierdzania swojego przybycia oraz obecności w pracy. Inna sprawa, że lista obecności często wykorzystywana jest w celach dowodowych w postępowaniu wyjasniającym prowadzonym przez PIP, bądź później, na etapie sądowym. 

Potrzebujesz porady prawnej?

KOMENTARZE (3)

Miś

2.8.2018 18:51:12

Re: Czy lista obecności dla pracowników jest obowiązkowa?

Jestem uczniem klasy 2 zawodowej i u mnie nie ma listy pytałem się szefa dlaczego i nie dostałem odpowiedzi. I co robić skoro miesięcznie to co książka pisze dostawałem 150 zł . A teraz jeśli chodzi o nadgodziny to jak to mam zapisywać. Jak coś to godziny piszę w swoim zeszycie

uzupełnienie

29.9.2017 9:35:5

Re: Czy lista obecności dla pracowników jest obowiązkowa?

no cóż czy ma podstawę prawną prowadzenie i obowiązkowej ewidencji elektronicznej (karty) i listy. Nie wyjaśniono. Logicznie wydaje się że skoro listy mają mały/nieistotny charakter prawny to nie mogą być wprowadzone. U mnie pracodawca ma fobię: sa 3 obowiązki: ewidencja elektroniczna (czyli obowiazkowa karta) i lista obecności i telefon (wewnetrzna ewidencjowana siecią) do sekretarki. Wiwat!

nie powiem wam

3.5.2011 20:58:59

Re: Lista obecności dla pracowników

nie moge nic znalećś na waszej stro wasza strona jest do dupy

Pokaż wszystkie komentarze (3)

Dodaj komentarz

DODAJ KOMENTARZ

ZOBACZ TAKŻE: