Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Przepis §17 powołanego w pytaniu rozporządzenia stanowi, iż odbiorca energii elektrycznej jest zobowiązany pobierać moc i energię elektryczną zgodnie z obowiązującymi przepisami i na warunkach określonych w umowie oraz utrzymywać należącą do niego sieć lub wewnętrzną instalację zasilającą i odbiorczą w należytym stanie technicznym.
Odpowiedzialność stron za niedotrzymanie warunków umowy o dostarczanie energii elektryczne określa sama umowa. To na jej podstawie zostały na Pana nałożone kary finansowe. Sprawy o ustalenie istnienia lub nieistnienia nielegalnego poboru paliw lub energii są sprawami cywilnymi i jako takie podlegają rozstrzygnięciu przez sąd powszechny. Odmowa uiszczenia przez odbiorcę opłaty z tytułu nielegalnego poboru paliw lub energii będzie wiązać się z koniecznością wystąpienia przez przedsiębiorstwo energetyczne na drogę powództwa cywilnego. W trakcie procesu będzie mógł Pan przytaczać swoje twierdzenia i dowody.
Samo nieuiszczenie kary nie może powodem do wstrzymania dostaw prądu. Tak stwierdził zarówno Prezes Urzędu Regulacji Energetyki, jak i Sąd Okręgowy w Warszawie – Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Zakład może jednak wstrzymać dostawę ze względu na sam fakt nielegalnego poboru energii, ale tylko do momentu, gdy przyczyny tego stanu nie zostaną usunięte. W pytaniu napisał Pan, że liczniki zostały wymienione na nowe. Pozostaje jeszcze przeniesienie linii na zewnątrz budynku. Dopóki nie zostanie to wykonane, zakład będzie miał podstawy do wstrzymania dostaw.
Jeżeli jednak uzna Pan, że wstrzymanie będzie nieuzasadnione, może Pan wnieść wniosek do Prezesa URE o rozstrzygnięcie sporu. Od decyzji Prezesa można wnieść odwołanie do Sądu Okręgowego w Warszawie – Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.