Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
W podanym przez Pana publikatorze została opublikowana ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz zmianie Kodeksu cywilnego. Zgodnie z jej artykułem 8 (powoływanym przez Pana), jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów. Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia się wartość towaru zgodnego z umową oraz rodzaj i stopień stwierdzonej niezgodności, a także bierze się pod uwagę niedogodności, na jakie naraziłby kupującego inny sposób zaspokojenia. Odstąpienia dokonał Pan na podstawie artykułu 8 ustęp 4 powołanej ustawy, który stanowi: „Jeżeli kupujący, z przyczyn określonych w ust. 1, nie może żądać naprawy ani wymiany albo jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności, ma on prawo domagać się stosownego obniżenia ceny albo odstąpić od umowy; od umowy nie może odstąpić, gdy niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jest nieistotna. Przy określaniu odpowiedniego czasu naprawy lub wymiany uwzględnia się rodzaj towaru i cel jego nabycia”. Wydaje się w opisanym przypadku, że miał Pan podstawy do zastosowania tego przepisu, gdyż niezgodność towaru wydaje się być istotną. Nie sposób jednak przyznać z cała pewnością, iż miał Pan słuszność, gdyż przesłanki tego przepisu zobowiązują do dokonywania każdorazowej wykładni w oparciu o okoliczności sprawy.