Odstąpienie od umowy zawartej poza lokalem
Pytanie:
"W dniu 29.11.03 pod presją prezentacji zawarłem umowę sprzedaży Timeshare (wynajem tygodnia wczasów) przez KLUB WAKACYJNY, wpłaciłem zaliczkę 750 zł, chcę z przyczyn finansowych (są też inne) rozwiązać umowę i odzyskać zaliczkę. W umowie istnieje zapis, że muszę zapłacić dodatkowo odszkodowanie za rozwiązanie umowy w ciągu 10 dni od podpisania w wys. 1000 zł. Siedziba firmy jest w Warszawie, umowa była już podpisana przez prezesa Klubu Wakacyjnego, a podpisałem ją na prezentacji w wynajmowanym lokalu przez KW w Poznaniu. Czy nie mam możliwości odzyskania zaliczki i muszę dopłacić jeszcze 1000 zł.?"
Odpowiedź prawnika: Odstąpienie od umowy zawartej poza lokalem
W przedstawionym stanie faktycznym mamy do czynienia z zawarciem umowy na odległość. Zgodnie z ustawą o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkody wyrządzone przez produkt niebezpieczny, umowa zawarta jest na odległość wówczas, gdy zostaje zawarta poza siedzibą przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o działalności gospodarczej. Należy uznać, że zawieranie umów na prezentacji danego przedsiębiorcy jest zawarciem umowy poza jego lokalem. W związku z tym konsumentowi, który zawarł taką umowę przysługują konkretne uprawnienia. Zgodnie z art. 2 ust. 1 tej ustawy, konsument, który zawarł umowę poza lokalem przedsiębiorstwa, może od niej odstąpić bez podania przyczyn, składając stosowne oświadczenie na piśmie, w terminie dziesięciu dni od zawarcia umowy, natomiast zgodnie z ust. 2 tego artykułu, nie jest dopuszczalne zastrzeżenie, że konsumentowi wolno odstąpić od umowy za zapłatą oznaczonej sumy (odstępne). Jeżeli umowa zawiera zapis, zgodnie z którym konsument, który chce w wyznaczonym terminie odstąpić od umowy, musi zapłacić oznaczoną kwotę, zapis ten nie wiąże konsumenta. Oznacza to, że może Pan odstąpić od umowy w drodze pisemnej bez uiszczania żądanej kwoty. Warto odstąpić od tej umowy w formie pisemnej i posiadać jakikolwiek dowód odstąpienia. Działalność tego przedsiębiorcy jest szczególnie nierzetelna i sprzeczna z interesami konsumentów. Dlatego też warto zainteresować taką praktyką właściwą z uwagi na siedzibę przedsiębiorcy Izbę Handlową lub inną instytucję zajmującą się ochroną konsumentów.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?