Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Zleceniobiorca jest zatrudniony u zleceniodawcy w okresie, w jakim wykonywał na jego rzecz czynności zlecone. Wystawienie rachunku przez zleceniobiorcę oraz wypłata wynagrodzenia przez zleceniodawcę są czynnościami, które z reguły następują po wykonaniu zlecenia za dany okres i nie wpływają na przedłużenie okresu zatrudnienia w ramach umowy zlecenia.
Należy jednak zauważyć, że informacja o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (w przypadku zleceniobiorców - PIT-8B), jest informacją roczną, w przypadku zleceniobiorców sumującą wszystkie dochody uzyskane przez niego u danego płatnika w ciągu roku podatkowego i doręczaną zleceniobiorcy (oraz jego urzędowi skarbowemu) do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, stąd z reguły jako okres wpisuje się tam 1 styczeń danego roku do 31 grudnia danego roku. W przypadku zleceniobiorców (w przeciwieństwie np. do pracowników, w stosunku do których w trakcie roku podatkowego ustał obowiązek poboru zaliczki), nie ma obowiązku wcześniejszego (tj. w trakcie roku podatkowego) wystawiania informacji PIT-11/8B. W przypadku zleceniobiorców, jedynie razie zaprzestania przez płatnika prowadzenia działalności przed końcem lutego roku następującego po roku podatkowym, płatnik przekazuje informacje w terminie do dnia zaprzestania działalności (art. 43 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).