Obowiązek zawiadomienia PIP
Pytanie:
"Czy istnieje przepis (jaki?) nakazujący osobie prowadzącej działalność gospodarczą dokonać dobrowolnego zgłoszenia do Państwowej Inspekcji Pracy? Jeżeli tak, to jakie sankcje grożą za niewypełnienie tego obowiązku?"
Odpowiedź prawnika: Obowiązek zawiadomienia PIP
Państwowa Inspekcja Pracy zajmuje się nadzorem i kontrolą przestrzegania przez podmiot kontrolowany prawa pracy. Podmiotem kontrolowanym jest pracodawca, toteż jeżeli osoba prowadząca działalność gospodarczą zatrudnia pracowników (jest pracodawcą), podlega tejże kontroli. Państwowa Inspekcja Pracy wykonuje kontrolę działalności podmiotów zatrudniających osoby fizyczne. W takim przypadku podstawą obowiązku współpracy osoby prowadzącej działalność gospodarczą z Państwową Inspekcją Pracy jest ustawodawstwo prawa pracy, w szczególności kodeks pracy. Art. 209 Kodeksu pracy stanowi, że pracodawca rozpoczynający działalność jest obowiązany w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia tej działalności zawiadomić inspektora pracy o miejscu, rodzaju i zakresie prowadzonej działalności oraz o przewidywanej liczbie pracowników. Pracodawca, który nie wykona tego obowiązku, podlega karze grzywny.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?