Pojęcie strony postępowania administracyjnego

Pytanie:

Jak należy rozumieć pojęcie strony w postępowaniu administracyjnym?

Masz inne pytanie do prawnika?

ODPOWIEDŹ PRAWNIKA

Definicję w tym przedmiocie stanowi art. 28 Kodeksu postępowania administracyjnego:

Art. 28. Stroną jest każdy, czyjego interesu prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie albo kto żąda czynności organu ze względu na swój interes prawny lub obowiązek.

Co do zasady należy stwierdzić, że interes prawny powinien opierać się na normie prawa materialnego (czyli takiej, która stanowi o prawach i obowiązkach jednostki). Organ prowadzący postępowanie powinien więc, ustalając krąg osób będących stronami postępowania badać, czy interesy tych osób w danej sprawie administracyjnej znajdują odzwierciedlenie w normach materialnych. Stwierdzenie istnienia interesu prawnego wymaga ustalenia związku o charakterze materialnoprawnym między obowiązującą normą prawa a sytuacją prawną konkretnego podmiotu prawa, polegającego na tym, że akt stosowania tej normy (decyzja administracyjna) może mieć wpływ na sytuację prawną tego podmiotu w zakresie prawa materialnego. Interes taki powinien być bezpośredni, konkretny, realny i znajdować potwierdzenie w okolicznościach faktycznych, które uzasadniają zastosowanie normy prawa materialnego1.

1Wyrok WSA w Warszawie z dnia 29 marca 2006 r., VI SA/Wa 2401/05

Potrzebujesz porady prawnej?

KOMENTARZE (0)

Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!


Dodaj komentarz

DODAJ KOMENTARZ

ZOBACZ TAKŻE:

  • 2.4.2015

    Odwołanie od decyzji - Jak napisać i w jakim terminie?

    Odwołanie jest środkiem zaskarżenia przysługującym stronie na decyzję wydaną w pierwszej instancji przez organ administracji publicznej, a także inny organ lub podmiot, który na mocy prawa (...)

  • 4.11.2018

    Decyzje administracyjne bez numeru PESEL

    Do oznaczania stron postępowania nie powinno się wykorzystywać numeru PESEL. Takie działanie jest niezgodne z prawem, np. z RODO.

  • 26.6.2017

    Termin na uzupełnienie braków formalnych

    W wyniku nowe­lizacji przepisów Kodeks postępowania administracyjnego przewiduje teraz, że organ może wyznaczyć termin nie krótszy niż 7 dni. Termin taki pozwala (...)

  • 18.6.2017

    Koniec wymiany papierów między urzędami

    W czerwcu 2017 r. nastąpiła ważna zmiana: podmioty publiczne wymieniają korespondencję postępowaniu administracyjnym w sposób elektroniczny.

  • 9.4.2015

    Udostępnianie akt w postępowaniu administracyjnym

    Jawność postępowania administracyjnego jest jedną z naczelnych zasad rządzących kodeksem postępowania administracyjnego. Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 10 kodeksu, organy administracji (...)