Potwierdzenie nadania i pokwitowanie pocztowe

Pytanie:

"Zdarza się, że pracownik firmy prowadzącej księgi rachunkowe lub sam właściciel dokona sporadycznego nadania przesyłki pocztowej. Ma potwierdzenie tylko w postaci samego potwierdzenia nadania czy pokwitowania. Czy dla potwierdzenia poniesienia kosztu pocztowego w spółce prowadzącej pełną księgowość musi być wystawiona faktura VAT, czy wystarczy ww. pokwitowanie lub potwierdzenie nadania?"

Odpowiedź prawnika: Potwierdzenie nadania i pokwitowanie pocztowe

Zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości – dowód księgowy powinien zawierać co najmniej:

  1. określenie rodzaju dowodu i jego numeru identyfikacyjnego,
  2. określenie stron (nazwy, adresy) dokonujących operacji gospodarczej,
  3. opis operacji oraz jej wartość, jeżeli to możliwe, określoną także w jednostkach naturalnych,
  4. datę dokonania operacji, a gdy dowód został sporządzony pod inną datą - także datę sporządzenia dowodu,
  5. podpis wystawcy dowodu oraz osoby, której wydano lub od której przyjęto składniki aktywów,
  6. stwierdzenie sprawdzenia i zakwalifikowania dowodu do ujęcia w księgach rachunkowych przez wskazanie miesiąca oraz sposobu ujęcia dowodu w księgach rachunkowych (dekretacja), podpis osoby odpowiedzialnej za te wskazania.

Na ogół pokwitowanie wystawione przez Pocztę Polską zawiera wszystkie wymienione wyżej elementy dowodu księgowego, zatem dokument taki może być podstawą do zarejestrowania kosztów w księgach rachunkowych i – o ile wydatek został poniesiony przez podatnika w celu osiągnięcia przychodów – poniesione wydatki zgodnie z pokwitowaniem można zaliczyć do kosztów podatkowych. Elementów wymaganych od dowodu księgowego nie spełnia natomiast samo potwierdzenie nadania listu – konieczne jest również pokwitowanie.

Podobne stanowisko w odniesieniu do pokwitowań wystawianych przez Mennicę Państwową zajął Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie w informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z 26 listopada 2004 r. (sygn. 1MUS-1471/DPD2/423/212/2004/RCh).


Piotr Geliński

Doradca podatkowy

Doradca podatkowy nr 10841; magister prawa (absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego).

Od 2002 r. zdobywał doświadczenie jako współpracownik znanych kancelarii prawnych i kancelarii doradztwa podatkowego. Od 2008 r. wykonuje zawód doradcy podatkowego obecnie w formie spółki doradztwa podatkowego;

Specjalizuje się w: udzielaniu porad, opinii i wyjaśnień z zakresu obowiązków podatkowych; analizie obciążeń podatkowych i ich optymalizacji, planowaniu podatkowym; ocenie umów pod względem wynikających z nich obowiązków podatkowych; doradztwie w sporach z organami podatkowymi, podczas kontroli podatkowej i skarbowej oraz w postępowaniach z zakresu zobowiązań podatkowych, w tym także w postępowaniach sądowoadministracyjnych.

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

  • m 2012-04-17 20:25:00

    Ja zwykle dostaję pokwitowanie bez żadnego numeru identyfikacyjnego - czy dyskwalifikuje takie pokwitowanie jako dowód księgowy?


Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika