Reklamacja przesyłki sądowej

Pytanie:

"Przedstawiciel poczty polskiej czyli listonosz nie dostarczył listu poleconego z postanowieniem sądu, tylko na liście napisał adnotację: adresat wyprowadził się. Sąd na tej podstawie wydal postanowienie o zawieszeniu sprawy zgodnie z kpc 136 par.2 oraz 177 par 1 pkt 6. Firma nasza zniecierpliwiona przedłużającym się czasem postępowania sprawdziła w sądzie dokumenty i odnalazła kopertę z w/w adnotacją. Firma nasza znajduje się pod tym samym adresem od paru lat, nadmieniam że inne przesyłki także sądowe docierają systematycznie. Pytanie -  jakie kroki prawne należy podjąć przeciw poczcie polskiej (nierzetelnemu listonoszowi), czy należy powiadomić prokuraturę, czy takie postępowanie może być ścigane z oskarżenia publicznego? "

Odpowiedź prawnika: Reklamacja przesyłki sądowej

Jeżeli przedstawiciel poczty – listonosz nie doręczył właściwie Państwu przesyłki listowej, winni państwo złożyć reklamację we właściwym urzędzie pocztowym. Zgodnie z rozporządzeniem z dnia 13 października 2003 r. w sprawie reklamacji powszechnej usługi pocztowej w zakresie przesyłki rejestrowanej i przekazu pocztowego, reklamację składa się w przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania usługi. Usługę uważa się za niewykonaną, jeżeli: 1. doręczenie przesyłki rejestrowanej lub zawiadomienia o próbie jej doręczenia nie nastąpiło w terminie 14 dni od dnia nadania;  2. doręczenie kwoty pieniężnej określonej w przekazie pocztowym lub zawiadomienia o próbie doręczenia tej kwoty nie nastąpiło w terminie 14 dni od dnia nadania.  Reklamacja powinna zawierać:  

  • imię i nazwisko albo nazwę lub firmę oraz adres zamieszkania albo siedziby nadawcy lub adresata – reklamującego,
  • rodzaj reklamowanej przesyłki,
  • uzasadnienie reklamacji,
  • kwotę odszkodowania w przypadku, gdy reklamujący żąda odszkodowania,
  • podpis reklamującego. 

Reklamację z tytułu niewykonania usługi można zgłosić po upływie 14 dni od dnia nadania przesyłki rejestrowanej lub przekazu pocztowego, nie później jednak niż w terminie 12 miesięcy od dnia ich nadania. Z kolei reklamację z tytułu nienależytego wykonania usługi można zgłosić:

  1. bezpośrednio przy przyjęciu przez adresata uszkodzonej przesyłki rejestrowanej lub przesyłki rejestrowanej, w której adresat stwierdzi ubytek zawartości;
  2. po przyjęciu przesyłki rejestrowanej przez adresata, jeżeli bezpośrednio przy przyjęciu tej przesyłki złożył on pisemne oświadczenie o stwierdzeniu ubytków lub uszkodzeń, nie później jednak niż w terminie 12 miesięcy od dnia jej nadania; 3. w terminie 7 dni od przyjęcia przesyłki - w przypadku stwierdzenia ubytków lub uszkodzeń przesyłki rejestrowanej, niewidocznych bezpośrednio przy przyjęciu przesyłki.

Okoliczności faktyczne przedstawione w pytaniu nie uzasadniają jednak skierowania zawiadomienia do prokuratury o popełnieniu przestępstwa. Przepisy nie określają typu czynu, który mógłby zostać zarzucony poczcie i jej pracownikowi. W tym miejscu wskazać również należy, iż niewłaściwe doręczenie stanowi podstawę do przywrócenia terminu do dokonania czynności procesowej.


Michał Włodarczyk

Radca prawny

Zajmuje się sprawami osób fizycznych jak również przedsiębiorców. Posiada rozległe doświadczenie w poradnictwie w sprawach życiowych osób fizycznych jak również profesjonalnych problemów prawnych przedsiębiorców. Bazując na swoim doświadczeniu skutecznie doradza w sprawach osób fizycznych jak i przedsiębiorców zawsze dbając o praktyczną stronę problemów prawnych z jakimi zwracają się do niego jego klienci.

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika