Reklamacja przesyłki sądowej
Pytanie:
"Przedstawiciel poczty polskiej czyli listonosz nie dostarczył listu poleconego z postanowieniem sądu, tylko na liście napisał adnotację: adresat wyprowadził się. Sąd na tej podstawie wydal postanowienie o zawieszeniu sprawy zgodnie z kpc 136 par.2 oraz 177 par 1 pkt 6. Firma nasza zniecierpliwiona przedłużającym się czasem postępowania sprawdziła w sądzie dokumenty i odnalazła kopertę z w/w adnotacją. Firma nasza znajduje się pod tym samym adresem od paru lat, nadmieniam że inne przesyłki także sądowe docierają systematycznie. Pytanie - jakie kroki prawne należy podjąć przeciw poczcie polskiej (nierzetelnemu listonoszowi), czy należy powiadomić prokuraturę, czy takie postępowanie może być ścigane z oskarżenia publicznego? "
Odpowiedź prawnika: Reklamacja przesyłki sądowej
Jeżeli przedstawiciel poczty – listonosz nie doręczył właściwie Państwu przesyłki listowej, winni państwo złożyć reklamację we właściwym urzędzie pocztowym. Zgodnie z rozporządzeniem z dnia 13 października 2003 r. w sprawie reklamacji powszechnej usługi pocztowej w zakresie przesyłki rejestrowanej i przekazu pocztowego, reklamację składa się w przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania usługi. Usługę uważa się za niewykonaną, jeżeli: 1. doręczenie przesyłki rejestrowanej lub zawiadomienia o próbie jej doręczenia nie nastąpiło w terminie 14 dni od dnia nadania; 2. doręczenie kwoty pieniężnej określonej w przekazie pocztowym lub zawiadomienia o próbie doręczenia tej kwoty nie nastąpiło w terminie 14 dni od dnia nadania. Reklamacja powinna zawierać:
-
imię i nazwisko albo nazwę lub firmę oraz adres zamieszkania albo siedziby nadawcy lub adresata – reklamującego,
-
rodzaj reklamowanej przesyłki,
-
uzasadnienie reklamacji,
-
kwotę odszkodowania w przypadku, gdy reklamujący żąda odszkodowania,
-
podpis reklamującego.
Reklamację z tytułu niewykonania usługi można zgłosić po upływie 14 dni od dnia nadania przesyłki rejestrowanej lub przekazu pocztowego, nie później jednak niż w terminie 12 miesięcy od dnia ich nadania. Z kolei reklamację z tytułu nienależytego wykonania usługi można zgłosić:
-
bezpośrednio przy przyjęciu przez adresata uszkodzonej przesyłki rejestrowanej lub przesyłki rejestrowanej, w której adresat stwierdzi ubytek zawartości;
-
po przyjęciu przesyłki rejestrowanej przez adresata, jeżeli bezpośrednio przy przyjęciu tej przesyłki złożył on pisemne oświadczenie o stwierdzeniu ubytków lub uszkodzeń, nie później jednak niż w terminie 12 miesięcy od dnia jej nadania; 3. w terminie 7 dni od przyjęcia przesyłki - w przypadku stwierdzenia ubytków lub uszkodzeń przesyłki rejestrowanej, niewidocznych bezpośrednio przy przyjęciu przesyłki.
Okoliczności faktyczne przedstawione w pytaniu nie uzasadniają jednak skierowania zawiadomienia do prokuratury o popełnieniu przestępstwa. Przepisy nie określają typu czynu, który mógłby zostać zarzucony poczcie i jej pracownikowi. W tym miejscu wskazać również należy, iż niewłaściwe doręczenie stanowi podstawę do przywrócenia terminu do dokonania czynności procesowej.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?