Reklamacja przesyłki sądowej

Pytanie klienta:

""Przedstawiciel poczty polskiej czyli listonosz nie dostarczył listu poleconego z postanowieniem sądu, tylko na liście napisał adnotację: adresat wyprowadził się. Sąd na tej podstawie wydal postanowienie o zawieszeniu sprawy zgodnie z kpc 136 par.2 oraz 177 par 1 pkt 6. Firma nasza zniecierpliwiona przedłużającym się czasem postępowania sprawdziła w sądzie dokumenty i odnalazła kopertę z w/w adnotacją. Firma nasza znajduje się pod tym samym adresem od paru lat, nadmieniam że inne przesyłki także sądowe docierają systematycznie. Pytanie -  jakie kroki prawne należy podjąć przeciw poczcie polskiej (nierzetelnemu listonoszowi), czy należy powiadomić prokuraturę, czy takie postępowanie może być ścigane z oskarżenia publicznego? ""

Odpowiedź prawnika:

Jeżeli przedstawiciel poczty – listonosz nie doręczył właściwie Państwu przesyłki listowej, winni państwo złożyć reklamację we właściwym urzędzie pocztowym. Zgodnie z rozporządzeniem z dnia 13 października 2003 r. w sprawie reklamacji powszechnej usługi pocztowej w zakresie przesyłki rejestrowanej i przekazu pocztowego, reklamację składa się w przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania usługi. Usługę uważa się za niewykonaną, jeżeli: 1. doręczenie przesyłki rejestrowanej lub zawiadomienia o próbie jej doręczenia nie nastąpiło w terminie 14 dni od dnia nadania;  2. doręczenie kwoty pieniężnej określonej w przekazie pocztowym lub zawiadomienia o próbie doręczenia tej kwoty nie nastąpiło w terminie 14 dni od dnia nadania.  Reklamacja powinna zawierać:  

  • imię i nazwisko albo nazwę lub firmę oraz adres zamieszkania albo siedziby nadawcy lub adresata – reklamującego,
  • rodzaj reklamowanej przesyłki,
  • uzasadnienie reklamacji,
  • kwotę odszkodowania w przypadku, gdy reklamujący żąda odszkodowania,
  • podpis reklamującego. 

Reklamację z tytułu niewykonania usługi można zgłosić po upływie 14 dni od dnia nadania przesyłki rejestrowanej lub przekazu pocztowego, nie później jednak niż w terminie 12 miesięcy od dnia ich nadania. Z kolei reklamację z tytułu nienależytego wykonania usługi można zgłosić:

  1. bezpośrednio przy przyjęciu przez adresata uszkodzonej przesyłki rejestrowanej lub przesyłki rejestrowanej, w której adresat stwierdzi ubytek zawartości;
  2. po przyjęciu przesyłki rejestrowanej przez adresata, jeżeli bezpośrednio przy przyjęciu tej przesyłki złożył on pisemne oświadczenie o stwierdzeniu ubytków lub uszkodzeń, nie później jednak niż w terminie 12 miesięcy od dnia jej nadania; 3. w terminie 7 dni od przyjęcia przesyłki - w przypadku stwierdzenia ubytków lub uszkodzeń przesyłki rejestrowanej, niewidocznych bezpośrednio przy przyjęciu przesyłki.

Okoliczności faktyczne przedstawione w pytaniu nie uzasadniają jednak skierowania zawiadomienia do prokuratury o popełnieniu przestępstwa. Przepisy nie określają typu czynu, który mógłby zostać zarzucony poczcie i jej pracownikowi. W tym miejscu wskazać również należy, iż niewłaściwe doręczenie stanowi podstawę do przywrócenia terminu do dokonania czynności procesowej.

Michał Włodarczyk - Radca prawny

Zajmuje się sprawami osób fizycznych jak również przedsiębiorców. Posiada rozległe doświadczenie w poradnictwie w sprawach życiowych osób fizycznych jak również profesjonalnych problemów prawnych przedsiębiorców. Bazując na swoim doświadczeniu skutecznie doradza w sprawach osób fizycznych jak i przedsiębiorców zawsze dbając o praktyczną stronę problemów prawnych z jakimi zwracają się do niego jego klienci.