Remanent likwidacyjny a towary przeterminowane
Pytanie:
"W kwietniu roku 2005 zawiesiłam działalność gospodarczą, rozliczyłam się z US z podatku dochodowego za rok 2005 sporządzając na koniec roku 2005 remanent roczny, teraz chcę dokonać likwidacji tej działalności (z dniem 31.10.08). Towary, które pozostały mi z prowadzenia tej działalności, nie nadają się do odsprzedaży ani do użytku. Od tego czasu nie wykazywałam dochodu, bo go nie miałam. Jak ująć te towary w remanencie likwidacyjnym? Sporządzić protokół zniszczenia? Jaki zapłacę podatek dochodowy i jaki VAT?"
Odpowiedź prawnika: Remanent likwidacyjny a towary przeterminowane
Jeżeli w firmie pozostały towary, które z uwagi na fakt, iż uległy przeterminowaniu nie nadają się do odsprzedaży ani do użytku, mogą zostać zniszczone i jako takie nie będą ujęte w remanencie likwidacyjnym działalności. Od zniszczonych towarów podatnik nie będzie musiał zapłacić ani podatku dochodowego, ani podatku od towarów i usług (VAT). Urzędy skarbowe nie mają również wątpliwości, że nie trzeba korygować VAT wynikającego z faktur zakupu przeterminowanych towarów. Uzasadniają to faktem, iż ich wartość może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodów. Oczywiście w firmie jednoosobowej protokół likwidacyjny towarów przeterminowanych sporządza sam właściciel (tak: P. Wojtasik, VAT od starego jak od nowego, Rzeczpospolita z 27 października 2005 r.). Dla celów dowodowych – na wypadek ewentualnej kontroli – warto, aby przy likwidacji były obecne inne osoby (świadkowie), które również podpisałyby protokół zniszczenia.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?