Remanent likwidacyjny a towary przeterminowane

Pytanie:

"W kwietniu roku 2005 zawiesiłam działalność gospodarczą, rozliczyłam się z US z podatku dochodowego za rok 2005 sporządzając na koniec roku 2005 remanent roczny, teraz chcę dokonać likwidacji tej działalności (z dniem 31.10.08). Towary, które pozostały mi z prowadzenia tej działalności, nie nadają się do odsprzedaży ani do użytku. Od tego czasu nie wykazywałam dochodu, bo go nie miałam. Jak ująć te towary w remanencie likwidacyjnym? Sporządzić protokół zniszczenia? Jaki zapłacę podatek dochodowy i jaki VAT?"

Odpowiedź prawnika: Remanent likwidacyjny a towary przeterminowane

Jeżeli w firmie pozostały towary, które z uwagi na fakt, iż uległy przeterminowaniu nie nadają się do odsprzedaży ani do użytku, mogą zostać zniszczone i jako takie nie będą ujęte w remanencie likwidacyjnym działalności. Od zniszczonych towarów podatnik nie będzie musiał zapłacić ani podatku dochodowego, ani podatku od towarów i usług (VAT). Urzędy skarbowe nie mają również wątpliwości, że nie trzeba korygować VAT wynikającego z faktur zakupu przeterminowanych towarów. Uzasadniają to faktem, iż ich wartość może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodów. Oczywiście w firmie jednoosobowej protokół likwidacyjny towarów przeterminowanych sporządza sam właściciel (tak: P. Wojtasik, VAT od starego jak od nowego, Rzeczpospolita z 27 października 2005 r.). Dla celów dowodowych – na wypadek ewentualnej kontroli – warto, aby przy likwidacji były obecne inne osoby (świadkowie), które również podpisałyby protokół zniszczenia.


Piotr Geliński

Doradca podatkowy

Doradca podatkowy nr 10841; magister prawa (absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego).

Od 2002 r. zdobywał doświadczenie jako współpracownik znanych kancelarii prawnych i kancelarii doradztwa podatkowego. Od 2008 r. wykonuje zawód doradcy podatkowego obecnie w formie spółki doradztwa podatkowego;

Specjalizuje się w: udzielaniu porad, opinii i wyjaśnień z zakresu obowiązków podatkowych; analizie obciążeń podatkowych i ich optymalizacji, planowaniu podatkowym; ocenie umów pod względem wynikających z nich obowiązków podatkowych; doradztwie w sporach z organami podatkowymi, podczas kontroli podatkowej i skarbowej oraz w postępowaniach z zakresu zobowiązań podatkowych, w tym także w postępowaniach sądowoadministracyjnych.

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika